Per Fugelli

Fakultetet gratulerer professor Per Fugelli med Fritt Ords Pris for 2013 - og gir ham herved vår digitalis purpurea for hans virke.

Portrett av Per Fugelli.

Professor Per Fugelli er vinner av årets Fritt Ord-pris. Foto: UiO.

Årets Fritt Ord-pris gikk til professor Per Fugelli. Som stiftelsen sa det selv:

"Per Fugelli får Fritt Ords Pris for 2013 for å ha gitt en stemme til kreftsyke og de som står ansikt til ansikt med døden."

En markant stemme

Professor, sosialmedisiner og samfunnsdebattant. Den korrekte tverrsoversløyfen skjuler en uredd og frittalende stemme til forsvar for de som ikke alltid blir hørt. Per Fugelli sparker både oppover og til høyre og til venstre - den etablerte makteliten får gjennomgå.

Det er makt i de helsepolitiske hender.

Makt og helse

I 1992 ble han utnevnt til professor i sosialmedisin ved Institutt for helse og samfunn. Og siden den gang har han satt sitt særpreg på den offentlige debatt.

Både i forskningen og undervisningen er Per Fugelli brennende opptatt av hvordan fordeling av makt og goder i samfunnet påvirker menneskenes helse. Det handler ikke bare om hvem som har grepet om pengesekken, men også om hvordan verdier som trygghet, frihet og verdighet er fordelt.

Bak seg har han fartstid som distriktslege i Lofoten og Finnmark, professorat i allmennmedisin ved Universitetet i Bergen, et utall vitenskapelige artikler, bøker, debattinnlegg og sylskarpe spissformuleringer.

Den sunne rausheten

Fugelli evner å gjøre forskningen relevant for allmennheten. Han avskyr det formanende, det moralistiske. Det handler om befolkningens ve og vel, om en sunn sjel i et sunt legeme – og den sjelen blir ikke sunnere av at det spres frykt blant befolkningen, mener Fugelli. Han gyver løs på det inhumane og kjemper for rausheten med nebb og klør - det er helse i hvert ord.

Og han ber oss akseptere døden som en naturlig del av livet.

For å sitere prisvinneren selv: "Bare aksept av en passe mengde risiko gir deg licence to live. Det gjelder alle, syke som friske. Vi mister lek, sjelefred og nytelse hvis vi blir besatt av beskyttelse og gjør livet til en borg".

Publisert 22. mai 2013 11:04 - Sist endret 19. mars 2019 08:25