Babill Stray-Pedersen

Professor Babill Stray-Pedersen er lege for hele verdens kvinner. Fakultetet overrekker henne digitalis purpurea for det enorme globale engasjementet.

Babill Stray-Pedersen med diplom og dekan.

Proefssor Babill Stray-Pedersen er nå utnevnt til æresprofessor ved Universidad de Buenos Aires. Her avbildet sammen med deres fungerende dekan for Det medisinske fakultet. Foto: Universidad de Buenos Aires.

Æresprofessor ved Universidad de Buenos Aires, æresprofessor ved Queens University i Belfast, viseformann i Verdens kvinnelige legers forening, initiativtaker til Norsk osteoporoseforening, rådgiver for FN, NORAD og WHO - og professor ved vårt eget fakultet.

Professor Babill Stray-Pedersen har et imponerende virke.

Stort hjerte, stort virke

Gynekologi og obstetrikk er fagfeltet til pioneren innen kvinnehelse.

Hennes hjerte har banket ekstra hardt for alle de kvinner rundt om i verden som ikke er like heldig stilt som oss i Norge. I Turkmenistan var hun med på å halvere mødredødeligheten på få år. I de baltiske statene har hun bidratt til å utarbeide retningslinjer for kvinnesykdommer og fødselshjelp, i India har hun veiledet helsepersonell og i Russland og Sentral-Asia har hun organisert kurs i infeksjonsforebygging og svangerskapshelse.

Men det er ikke bare som utøvende lege hun har satt spor.

Folkeopplysning på alvor

Publikasjonslisten er lang. Over 400 vitenskapelige artikler bærer Stray-Pedersens signatur. I tillegg kommer et utall foredrag, forelesninger og konferanseinnlegg. Ingen tvil om at produksjonen er høy.

Den populærvitenskapelige formidlingen av faget har ei heller stått tilbake for den vitenskapelige. Som landets første ukebladlege drev hun medisinsk folkeopplysning i 20 år. På toppen av det hele har hun gitt ut flere bøker. Kanskje ikke så rart at hun har mottatt pris for sin evne til å spre medisinsk kunnskap i offentligheten.

Når hun nå nylig også ble utnevnt til æresprofessor ved Universidad de Buenos Aires, er det absolutt på sin plass med en digitalis purpurea. Fakultetet gratulerer, og ønsker Stray-Pedersen lykke til videre med det viktige arbeidet!

Av studiedekanene Kristin Heggen og Ingrid Os
Publisert 28. feb. 2013 11:52 - Sist endret 19. mars 2019 08:27