Per Grøttum

Fakultetet overrekker professor Per Grøttum digitalis purpurea for hans innsats med å innføre digital eksamen.

Portrett av Per Grøttum.

Professor Per Grøttum har gjort en formidabel innsats gjennom innføringen av digital eksamen ved fakultetet. Foto: UiO

Professor Per Grøttum ved Seksjon for medisinsk informatikk har sørget for en liten revolusjon i eksamensavviklingen ved fakultetet.

Digital suksess

Som primus motor bak den digitale eksamen sørget han for at fakultetet var først ute ved UiO til å innføre eksamensformen. 21. juni 2013 gikk den første ordinære digitale eksamenen ved fakultetet av stabelen. Bak sto Grøttum og holdt i trådene.

Han har vært med på å drive frem den nye eksamensformen - som har blitt en suksess.

E-læring i sentrum

Grøttum avla doktorgraden  i medisin i 1990. Fem år senere ble han ansatt som professor i medisinsk informatikk.

Grøttums faglige interesser er mange, men hans særlige engasjement for medisinsk pedagogikk og e-læring stikker seg frem. Og det skal fakultetet være glade for. Uten Grøttum er det vanskelig å se for seg den digitale eksamensformen slik den fremstår i dag.

Fakultetet takker ham for innsatsen og overrekker herved digitalis purpurea til mannen bak digital eksamen. Gratulerer!

Publisert 13. mars 2014 12:54 - Sist endret 19. mars 2019 08:31