William Louch

Fakultetsledelsen gratulerer og tildeler en digitalis purpurea for mottakelsen av fakultetets første ERC Consolidator Grant.

Portrett av William Louch.

William Louch fikk fakultetets første ERC Consolidator Grant.

Vi er veldig stolte av at William E. Louch ved Institutt for klinisk medisin kom gjennom det svært trange nåløyet, og vant fram i konkurransen om ERC Consolidator Grant.

Ikke bare er dette en kjempeprestasjon, det er også UiOs første rene ERC Consolidator Grant i det nye rammeprogrammet, Horisont 2020, noe som gjør det ekstra gledelig.

Viktig hjerteforskning

Når hjertet pumper blod ut i kroppen er det fordi hver enkelt hjertemuskelcelle trekker seg sammen. Den sammentrekkingen blir utløst ved at det frigjøres kalsium gjennom noen strukturer i muskelcellene som kalles dyader.

Digitalis har vært brukt i behandling av hjertesvikt i over 300 år fordi kalsiumfrigjøringen styrkes. Louch studerer hvordan dyadene skapes under hjertets utvikling og hvordan de blir ødelagt ved hjertesvikt. Dette kan bidra til utvikling av bedre behandling ved hjertesvikt.

Louch skal jobbe ved Institutt for eksperimentell medisinsk forskning ved Klinmed.

ERC Grants

European Research Council (ERC) er flaggskipet i EUs rammeprogram for forskning, Horizon 2020. Dette er EUs elitestipend og det er kun de aller sterkeste kandidatene med de beste ideene som når opp i konkurransen.

ERC Consolidator Grants retter seg primært mot forskere som har avlagt doktorgrad mer enn 7 og mindre enn 12 år før datoen for offentliggjørelse av utlysningen.

ERC-kandidaten må vise stor grad av selvstendighet og vitenskapelig modenhet. Det er også forventet at kandidaten  har publisert flere artikler uten sin phd-veileder, og at de har en lovende track-record av tidlige og fremragende prestasjoner i forhold til sitt forskningsfelt.

ERC Grants 2015

Institutt for eksperimentell medisinsk forskning.

Av Malin Solli Johansen og Silje M. Kile Rosseland
Publisert 4. mars 2015 09:27 - Sist endret 13. aug. 2021 14:03