Dag Berild

Fakultetsledelsen tildeler førsteamanuensis Dag Berild en digitalis for hans tydelige stemme i offentligheten om antibiotikaresistens som en av verdens store helsetrusler.

Dag Berilds navn dukker hyppig opp i fakultetets medierapporter. Berild skrev sin doktoravhandling om multiresistente bakterier og leder forskergruppen Rasjonell antibiotikabehandling ved fakultetets Institutt for klinisk medisin. Fakultetet setter stor pris på formidlingsinnsatsen innenfor et så viktig tema. Berild har bidratt til å sette denne store trusselen på dagsordenen.

Av samme grunn tildeles han også nå Akademikerprisen 2016. Juryleder Curt A. Lier sier om årets vinner:

Berilds akademikerstemme har vært tydelig og har medvirket til at myndighetene nå har tatt denne problematikken på alvor. Resistens er ikke lenger en fremtidig trussel – det er en realitet som observeres overalt i verden. Juryen mener at Berilds forskning, og hans bidrag til å sette en av de store samfunnsutfordringene på dagsorden, gjør ham til en verdig vinner av Akademikerprisen 2016.

Revebjelle.
Fakultetsledelsen deler ut digitale revebjeller med hvert MED-nytt. I tillegg til å være en vakker blomst, er revebjellen, Digitalis purpurea, en viktig medisinsk legeplante som brukes innen hjertemedisin. Foto: Lunde/ UiO
Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 26. okt. 2016 23:25 - Sist endret 15. jan. 2024 13:41