Per Hjortdahl

Professor Per Hjortdahl har gjort en uvurderlig innsats for fakultetet i årevis og tildeles herved en digitalis purpurea for sitt gode arbeid.

Per Hjortdahl med diplom.

Professor Per Hjortdahl ble hedret med digitalis purpurea på fakultetet. Foto: Christina Heesch, UiO

Per Hjortdahl er en nestor ved fakultetet: Han er KLoK-grunnlegger. Han har sørget for kontinuitet i bevisstgjøring om lege-pasient-rollen i medisinstudiet. Og han var fakultetets første semesterleder for 10. semester. Hjortdal var også den første utdanningslederen ved Helsam.

I 2015 fikk han fakultetets pris for innovasjon i undervisning. Per Hjortdahl har vært med på å etablere profesjonsstudiets undervisningstilbud i Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitetsforbedring; KLoK. Undervisning i KLoK går over flere semestre med varierte undervisnings- og læringsformer.

Hva er KLoK?

I KLoK-undervisningen i medisinstudiet, tilegner studentene seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i kunnskapsbasert praksis, ledelse og kvalitetsforbedring. Bedret pasientsikkerhet og behandlingforløp er sentrale elementer i KLoK.

Fra 2008 og fram til 2016 er det levert 247 gruppe-baserte prosjektoppgaver (tilgjengelig i DUO), og flere av disse omhandler behovsdrevet innovasjon, som f.eks hvor kvalitetesforbedringtiltaket med fokus på  bedre kompetanse og legeressurser i akuttmottaket ved Sykehus Innlandet på Gjøvik. Dette tiltaket ble senere implementert. Prosjektene er et resultat av samhandling mellom flere studenter om forbedring eller nyutvikling av en helsetjeneste.

En faglig og pedagogisk entrepenør

Det er i særlig grad Student-BEST hvor Hjortdahl virkelig har markert seg som en faglig og pedagogisk entrepenør.

Det er krevende å få undervisningstilbudet til å fungere for et helt kull av medisinstudenter i et godt samarbeid med Høyskolen i Oslo og Akershus. Hjortdahl skal ha all ære for at fakultetet har systematisk undervisning i kunnskapsbasert praksis, sier studiedekan Ingrid Os.

I mange år har Hjortdahl hatt en bistilling i Legeforeningen. Han vært et bindeledd til Legeforeningens fagmiljøer som har jobbet med medisinsk pedagogikk og kvalitetsarbeid og har brakt nye ideer om undervisning inn i fakultetet.

Involverer studentene

Hjortdahl har vært god til å involvere studenter i undervisningen, som er blitt gitt medeierskap og medansvar for egen læring. Han har vært dyktig på å støtte opp om studenter og kollegaer som har videreutviklet det han har tatt initiativ til. Gjennom Per Hjortdalhs virke i undervisningen i profesjonsstudiet står vi bedre rustet til å møte dagens og morgendagens utfordringer i helsetjenesten. 

Les mer

  • Hvordan kan medisinstudiet best forberede studentene på hva som venter dem i det virkelige liv som leger? Dette var problemstillingen som førte til oppstarten av StudentBEST – et simuleringsopplegg som skal gi studentene praktisk erfaring innen akuttmedisin, traumebehandling og samhandling. Les mer i artikkelen Simulert traumebehandling
Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 15. juni 2016 13:26 - Sist endret 20. des. 2022 09:45