Jan Frich og Hanne-Guro W. Aabelvik

Fakultetsledelsen tildeler prosjektleder Jan Frich og nasjonal administrativ koordinator Hanne-Guro W. Aabelvik en digitalis for sin innsats i prosjektet for nasjonal delprøve.

Jan Frich og Hanne-Guro Aabelvik.

Prosjektleder Jan Frich og nasjonal administrativ koordinator Hanne-Guro W. Aabelvik. Foto: Trude Hamnes, UiO.

Prosjektet Nasjonal delprøve i medisin er et samarbeidsprosjekt mellom de fire medisinske fakultetene og utvikler en prøve for medisinstudenter på 12. studiesemester.

– Det har vært en ambisjon de siste 15-20 år å ha en felles prøve i medisin på tvers av studiested. Politisk og teknologisk sett lå det ikke helt til rette til å realisere denne prøven tidligere, sier Jan Frich, prosjektleder for Nasjonal delprøve ved UiO.

Innsatsen til de administrativt ansatte i utviklingen og gjennomføringen av nasjonal delprøve i medisin, hvor Hanne-Guro Aabelvik har koordinert det nasjonale arbeidet med rutiner og tekniske og administrative løsninger har vært avgjørende for gjennomføringen av selve prøven.

Våren 2017 gjennomførte prosjektet en pilot med 319 studenter. Neste nasjonale delprøve skal gjennomføres 13. april 2018.

Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris

Prosjektet Nasjonal delprøve er årets vinner av Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris hvor "formålet er å belønne fremragende arbeid med utdanningskvalitet i norsk høyere utdanning, og stimulere institusjonene og fagmiljøene til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene sine.

Revebjelle.
Fakultetsledelsen deler ut digitale revebjeller med hvert MED-nytt. I tillegg til å være en vakker blomst, er revebjellen, Digitalis purpurea, en viktig medisinsk legeplante som brukes innen hjertemedisin. Foto: Lunde/ UiO
Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 14. des. 2017 11:12 - Sist endret 15. jan. 2024 13:41