Lege Ragnar Amlie

Fakultetet deler ut høstens første digitalis til lege Ragnar Amlie for stort bidrag i arbeidet med utveksling til USA for medisinstudenter.

Ingrid Os og Ragnar Amlie.

Prodekan Ingrid Os og Lege Ragnar Amlie. Foto: Cecilie Poulsson Krogh, UiO

I løpet av de siste tretten år har Amlie sørget for omsorg og tilrettelegging for femti studenter som har hatt utveksling til Universitetet i Kalifornia i Irvine fram til 2018.

Amlie ble utdannet i Birmingham, England – men etter et kort opphold som norsk lege flyttet han til Calgary i Kanada og senere til Irvine i Kalifornia hvor han som pediater i hovedsak har arbeidet innenfor akutt medisin og neonatologi.

Opprettet utvekslingsavtale

Ragnar Amlies vennskap med avdøde professor i pediatri, Asbjørn Langslet, medførte at det etablert en utvekslingsavtale mellom UiO og UCI for medisinstudenter, to hvert semester. Avtalen ble initiert i 2005 og omfattet semesteret med pediatri, gynekologi og obstetrikk. Dessverre har det nye dekanatet ved UCI i forbindelse med revisjon, ikke gitt oss mulighet til utveksling høsten 2018. Vi håper vi får til en ny utvekslingsordning på et senere tidspunkt.

Fadder for studentene

Ragnar Amlie har påtatt seg en fadderrolle som har hatt stor betydning for fakultetet, ikke minst for den enkelte student. Hans nære kontakt med fakultetet i Irvine, bidro til en unik mulighet for utveksling til USA.

Brobygger mellom UiO og UCI

Ragnar Amlie har ikke bare vært viktig for våre studenter, men har også bidratt til de nære relasjoner UCI og UiO har hatt i løpet av denne perioden. Ragnar Amlie har vært uvurderlig, og han har uten noen som helst kompensasjon for praktisk tilrettelegging for våre studenter og bidratt til at våre studenter har hatt en trygg havn. Han har vært en nøkkelperson for våre studenter fra omsorg til å skaffe legefrakker, men ikke minst oppbevaring og tilgang av møbler og bil.

Revebjelle.
Fakultetsledelsen deler ut digitale revebjeller med hvert MED-nytt. I tillegg til å være en vakker blomst, er revebjellen, Digitalis purpurea, en viktig medisinsk legeplante som brukes innen hjertemedisin. Foto: Lunde/ UiO
Av Ingrid Os
Publisert 31. aug. 2018 09:31 - Sist endret 15. jan. 2024 13:41