Knut Ruyter

Fakultetsledelsen tildeler Knut Ruyter en digitalis for hans innsats som leder av REK Sør-Øst.

Knut Ruyter, portrett
Foto: Silje M. Kile Rosseland/UiO

31. juli takket Knut Ruyter av som leder for REK Sør-Øst for å overta stillingen som vitenskapsombud ved UiO.

– Hva har du sett mest pris på med arbeidet i REK?

– Rollen som uavhengig vurderingsinstans – etisk gehalt prøves av andre enn forskerne selv. Viktig, nødvendig og sentral funksjon. Veiledning, opplæring og ledelse av ansatte og komiteer. Godt samarbeid med fakultetets ledelse som har hatt respekt for REKs særlige funksjon og som har vært lydhøre for å etablere viktige tiltak for å ivareta forskningsetikk. Mulighet til å forske og undervise innen forskningsetikk. Rekruttere og ansette faglig dyktige medarbeidere.

– Hvilken enkeltsak har vært mest spennende?

– Det har vært mange, men utprøving av vaksine mot ebola sitter godt i minnet. Det gjør også ulike prosjekter som ønsket å benytte sham-kirurgi (liksom-kirurgi) som kontroll. Og en rekke kvalitative prosjekter med sårbare grupper i lavinntekstsland, ikke minst de som har til hensikt å endre praksiser.

– Hva er du selv mest fornøyd med å ha fått til?

– Oppbygging av et robust og profesjonelt komitesystem, både ansatte og medlemmer av komiteene. At andre land vil lære av våre erfaringer – og implementere lignende systemer. At forskningsetikk blir tatt på alvor og satt på dagsorden av forskningsinstitusjonene, ikke som et hinder for forskning men som en del av basis for å drive god forskning, vitenskapelig og etisk.

– Er det noe du gjerne skulle ha fått til, som du ikke har lykkes med?

– Nei, egentlig ikke, kanskje bortsett fra en bedre samordning av arbeidet i alle REK.

– Har du noen råd til arvtageren din?

– Ja, men jeg tar det med ham under fire øyne.

– Hva ser du som de største utfordringene for REK fremover?

– Jeg ser ingen store utfordringer. Det dreier seg om å videreføre drift av høy kvalitet – i vurderinger, begrunnelser og avgjørelser. Behov for enda bedre og mer systematisk opplæring av komitemedlemmer og sekretariatsansatte. Behov for enda bedre samordning og samarbeid mellom de ulike REK. Det har også meldt seg en del utfordringer til at noen typer prosjekter må ha godkjenning fra mange instanser – i motsetning til det opprinnelige forslaget om en såkalt en-postkasse-løsning. Særlig aktuelt nå er kliniske utprøvinger av legemidler og behandlingsformer som inneholder GMO. Disse omfattes av regelverk om utsetting som i utgangspunktet ikke hadde noe å gjøre med medisin – og fortsatt egentlig ikke er relevant.

– Hva vil du savne mest fra REK?

– Myndighet til å ta avgjørelser om forskning holder etiske mål. Miljø av engasjerte mennesker som holder fanen høyt. Være leder for fantastisk flinke medarbeidere i en uhyre viktig institusjon. Samarbeidet med og støtte fra ledere i fakultetsadministrasjonen.

Fakultetsledelsen deler ut digitale revebjeller med hvert MED-nytt. I tillegg til å være en vakker blomst, er revebjellen, Digitalis purpurea, en viktig medisinsk legeplante som brukes innen hjertemedisin. Foto: Lunde/ UiO
Publisert 3. sep. 2019 14:48 - Sist endret 15. jan. 2024 13:41