English version of this page

Fakultetets forskere og undervisere

Fakultetsledelsen tildeler fakultetets forskere og undervisere en digitalis purpurea for dyktig og effektiv håndtering av ny undervisningssituasjon, samt forskning og søknadskriving etter beste evne under helt andre forutsetninger enn normalt.

Illustrasjonsbilde av digital undervisnings- og samarbeidssituasjon

Så og si fra den ene uken til den andre endret undervisningen ved UiO seg fra fysisk til digital. Underviserne har vist en på alle måter imponerende omstillingsevne og dugnadsånd. Illustrasjon: Colourbox

Denne digitale blomsten går til alle våre vitenskapelig ansatte. Fakultetsledelsen er takknemlige og stolte over hva vi med deres kunnskap, omstillingsevne og dugnadsånd har fått til under svært krevende omstendigheter.

Koronakrisen har vært vanskelig for alle på forskjellige måter. Fra hjemmeskole-barnehage til ensomhet, fra høy arbeidsbelastning til bortfall av arbeidsoppgaver og manglende tilgang på nødvendig utstyr. Fra frykt for å miste nære og kjære, til takknemlighet for de vi har rundt oss. Noen har begynt i ny jobb ved fakultetet og har kun møtt sine nye kollegaer digitalt. Noen har avsluttet et langt arbeidsforhold uten ennå å ha hatt mulighet for en ordentlig avskjed med sine kollegaer.

Disse siste månedene har vært preget av overgang til digital undervisning og et kjempeløft i digital kompetanse. Allerede etter få dager så vi hvor raskt organisasjonen klarte å omstille seg til nye digitale arbeidsformer.

Fakultetet har med deres hjelp og innsats i fagmiljøene gjennomført et stort arbeid med omlegging og planlegging av undervisning og eksamen. Jeg vil benytte anledningen til å berømme både dere og studentene for stor og ekte innsatsvilje og fleksibilitet, og for at fakultetet tross alt har fungert så godt som det faktisk har gjort i denne uvanlige situasjonen.

Mange har vært forhindret i å arbeide i sine laber med påfølgende produksjonstap. Medarbeideroppfølgning og veiledning av stipendiater og studenter har måttet skje digitalt. Det faglige fellesskapet er en bærebjelke i en akademisk institusjon. Diskusjoner digitalt er, over tid, et fattig substitutt for den dynamiske prosessen som forskning og undervisning er.

Likevel har vi klart å gjennomføre veldig mye av det vi hadde planlagt, om enn på andre måter. Studentene fikk meget raskt et digitalt tilbud på de fleste fagområder. Disputaser har blitt gjennomført digitalt av sporty stipendiater, komiteer og disputasledere. En anstendig mengde søknader om forskningsfinansiering har tross alt blitt sendt inn innen knappe frister. Våre ansatte og studenter har meldt seg frivillig som ekstra ressurser inn i kampen mot koronaviruset på sykehusene, og har bidratt til innovasjon innen virusbekjempelse og testmetoder.

Vi vet ikke hva vi har i vente, men den fleksibiliteten og omstillingsevnen våre ansatte har vist, og erfaringene vi derfor nå har med oss, vil gjøre oss godt rustet til å stå i det som måtte komme. Forhåpentligvis vil vi kunne bringe videre mye av det vi har lært denne våren i vårt videre arbeid, til fremtidig nytte både for undervisning og forskningssamarbeid.

Tusen takk for innsatsen! Vi ønsker alle en riktig god og velfortjent sommer!

Dekan Ivar P. Gladhaug

Fakultetsledelsen deler ut digitale revebjeller i MED-nytt. I tillegg til å være en vakker blomst, er revebjellen, Digitalis purpurea, en viktig medisinsk legeplante som brukes innen hjertemedisin. Foto: Lunde/ UiO
Av Dekan Ivar P. Gladhaug
Publisert 17. juni 2020 16:00 - Sist endret 15. jan. 2024 13:41