Julehilsen fra dekan Gladhaug

Ivar Prydz Gladhaug benytter anledningen til å oppsummere fireårsperioden som dekan i sin siste lederartikkel og julehilsen til alle ansatte og studenter.

Ivar Prydz Gladhaug
Dekan Ivar Prydz Gladhaug, Photo: Kyrre Vigestad, UiO

Kjære alle ansatte og studenter,

Årets julehilsen blir også en avskjedshilsen etter fire begivenhetsrike år som dekan ved Det medisinske fakultet. Det er derfor naturlig å se tilbake på disse årene og reflekterer rundt noen de viktigste hendelsene sett fra fakultetsledelsene utsiktspunkt.

Koronapandemien ble vår uforutsette utfordring

Et naturlig punkt å starte er at det visstnok alltid skjer noe uforutsett i en fire-års valgperiode. For vårt vedkommende er det utvilsomt pandemien som fra mars 2020 gjorde at vårt arbeid de neste par årene tok en ganske annen vending enn vi var forberedt på. Alt i alt må det kunne sies at fakultetet kom seg helskinnet igjennom dette, ikke minst på grunn av helhjertet innsats og oppslutning fra alle ansatte og studenter i den snuoperasjonen vi måtte foreta for at undervisningen skulle kunne gjennomføres under svært uvante forhold. Fra min side er dette uten sammenligning den enkeltsak jeg er mest tilfreds med når vi nå ser tilbake på vår lederperiode i fakultetet.

Nye satsninger og samarbeid

Vi startet opp etter nyttår 2019 med overordnede målsetninger om å bidra til god samarbeidskultur i fakultetet og at dekanatet skulle drive overordnet ledelse og overlate mest mulig av detaljstyring og økonomisk styring til instituttene og konsoliderer de gode veivalg det foregående dekanat hadde tatt.

Fakultetets indre liv er i stor grad preget av fordeling av arbeidsoppgaver mellom fakultetsnivået og institutter og sentre, og diskusjoner om hva som hører hjemme hvor. Som tidligere instituttleder har det vært et mål for meg å arbeide for å la instituttene selv ta mest mulig ansvar for drift og egen økonomi innenfor fakultetets overordnede regelverk. Men når det kommer til nye satsninger har fakultetsledelsen et eget ansvar for å ta initiativ og gjennomføre endringer. Noen av de viktigste enkeltsakene i så måte har vært:

I fakultetsledelsen setter vi stor pris på de mange og nyttige samarbeidskanaler vi har med UiO ledelsen, som viser styrken og betydningen av å være en del av et stort breddeuniversitet. Utad har vi også hatt stor nytte av de ulike kontaktflatene vi har med våre viktigste samarbeidspartnere i helseforetakene, spesielt OUS og Ahus, men også Helse Sørøst-ledelsen og sykehus i HSØ utenfor universitetssykehusene. En annen viktig samarbeidsarena for meg har vært faste og hyppige møter med medisindekanene ved de tre andre universitetene i Norge med legeutdanning.

Innstramming av offentlige budsjetter

Som kjent kommer det nå politiske signaler som tilsier strammere offentlige budsjetter også for universitets- og høyskolesektoren fremover og det samme gjør seg gjeldende hos våre viktigste samarbeidspartnere i helseforetakene. Dette vil klart bli en utfordring også for vårt fakultet de nærmeste årene. Men fakultetet har en ordnet økonomi i balanse og har styrke til å møte disse utfordringene.

En glede å lede fakultetet

Da jeg annonserte mitt kandidatur til dekanstillingen høsten 2018 var det klart at på grunn av min alder ville det uansett bare bli en periode for meg og mitt dekanat. Når det nå bare er dager igjen til at jeg fratrer er jeg glad for må kunne si at det har vært en glede for oss å lede fakultetet og samarbeide med så mange dyktige medarbeidere, det være seg studenter, administrativt og teknisk ansatte, og alle våre vitenskapelige ansatte på ulike steder i organisasjonen.

Jeg vil takke hver enkelt av dere for arbeidsinnsats, konstrukt samarbeid og ikke minst alle bidrag til å gjøre vårt fakultet til en god arbeidsplass. Samtidig vil jeg ønske det nye dekanatet lykke til med arbeidet. Det vil helt sikkert by på nye og overraskende utfordringer, men jeg er viss på at våre etterfølgere også vi lykkes med å holde stø kurs til fakultetets beste.

Avslutningsvis vil jeg takke for meg og ønske dere alle god jul og godt nyttår, og en velfortjent ferie!

Vennlig hilsen, Ivar Prydz Gladhaug

Les også