English version of this page

Arbeidsmiljøet er i endring

Fungerende fakultetsdirektør Hans Mossin oppfordrer alle til å svare på Arbeidsmiljø- og arbeidsklimaundersøkelsen (ARK) og delta i oppfølgingen etterpå.

Kjære alle ansatte,

På mandag den 31. januar vil alle ansatte få tilsendt ARK-undersøkelsen på e-post. Jeg håper så mange som mulig vil bruke 10 minutter til å svare på den. Det er et viktig bidrag til vårt felles arbeidsmiljø.

Arbeidsmiljøet er i endring

Etter to år med pandemi, hjemmekontor og store endringer i måten vi jobber og samarbeider på, er det viktig å ta seg tid til å reflektere og snakke om hvordan det påvirker oss, jobben vår, samarbeid og arbeidsfellesskap.

Vi har fått nye ord og uttrykk som zoom-fatigue, hybridmøter og «du er mjuta». Det er positive og negative sider ved hjemmekontoret, og delte meninger om disse. Kanskje har pandemien gjort oss mer bevisste på betydningen av fellesskap og de sosiale, relasjonelle sidene ved jobben?

Arbeidsmiljøet handler om hvordan vi organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet vårt. Et godt og forsvarlig arbeidsmiljø er viktig for at vi skal gjøre en god jobb, ha god helse og trives. ARK-prosessen handler både om å bevare det som fungerer bra og å forbedre det din enhet mener bør forbedres.

Din deltagelse er viktig for resultatet

Undersøkelsen og oppfølgingsmøtene er en mulighet for deg som ansatt til å si noe om hvordan du har det på jobb, og påvirke ditt arbeidsmiljø og din arbeidshverdag. Disse tilbakemeldingene er en hjelp til din leder, i arbeidet med å fremme et godt arbeidsmiljø. Jo flere som svarer på undersøkelsen, jo bedre utgangspunkt for å utvikle treffsikre arbeidsmiljøtiltak som oppleves relevante for hele enheten, og som treffer reelle behov hos ansatte.

Alle ansatte har et ansvar for å bidra i utviklingen av eget arbeidsmiljø og delta i oppfølgingsmøtene. Erfaringen fra andre universiteter som bruker ARK viser at de ansatte synes det er mer motiverende å delta i oppfølgingen når de har svart på undersøkelsen. Samtidig er det viktig å si at det er frivillig å svare på selve undersøkelsen.

I kartleggingsmøtet i etterkant av undersøkelsen får du også mulighet til å ta opp forhold som påvirker arbeidsmiljøet, men som ikke dekkes av undersøkelsen.

Et godt arbeidsmiljø krever systematisk og kontinuerlig arbeid

Det er lenge siden forrige ARK-undersøkelse i 2014 og den gangen var bare deler av fakultetet med på gjennomføringen. Fakultetsledelsen har nå besluttet at MED skal gjennomføre ARK hvert tredje år. Det er viktig å ha en fast syklus for å følge opp på en systematisk måte. I perioden mellom hver undersøkelse jobbes det i enhetene med å komme fram til gode tiltak, gjennomføre de, evaluere de, kanskje justere de eller bytte de ut med andre tiltak. På den måten er ARK lagt opp som en kontinuerlig prosess i fem faser.

Har du spørsmål – kontakt ditt verneombud, din leder eller ARK-kontaktperson

For oss i fakultetsledelsen er det viktig at alle føler seg trygge på å kunne si det man mener. Din anonymitet er ivaretatt i ARK-undersøkelsen. Hvis du skulle ha noen spørsmål om undersøkelsen eller oppfølgingsmøtene kan du ta kontakt med ditt verneombud, din leder eller ARK-kontaktpersonen for din enhet.

Fungerende fakultetsdirektør Hans Mossin

Av Hans Mossin