English version of this page

Et nytt innovasjonskapittel for fakultetet med Veksthuset for livsvitenskap

Hilde Irene Nebb, visedekan for innovasjon og internasjonalisering ved MED, forteller om lanseringen av Veksthuset for livsvitenskap og sin egen nye rolle i dette. Bli med på lansering i Forskningsparken 17. februar!

Neste uke lanserer vi Veksthuset for livsvitenskap – Universitetet i Oslos nye innovasjonsenhet for livsvitenskap, helse og teknologi – som er en tverrfakultær organisatorisk enhet i et gjensidig, likeverdig samarbeid mellom Det medisinske fakultet (MED) og Det matematisk – naturvitenskaplige fakultet (MN).

Med lanseringen åpner Veksthuset dørene for studenter, forskere og andre ansatte. For å lykkes ønsker Veksthuset et nært og interaktivt samarbeid både med instituttene og fakultetene internt ved UiO, men også med næringsliv, klynger, inkubatorer, akseleratorer og teknologioverføringskontoret, Inven2 og andre eksterne aktører i innovasjonsøkosystemet rundt oss.

Etablereringen av Veksthuset for livsvitenskap markerer også et nytt kapittel for meg. Jeg har takket ja til stillingen som innovasjonsdirektør for Veksthuset.  Nå skal jeg ta med meg det jeg har lært som student, forsker og professor og gjennom mine 11 år i dekanatet ved MED – som forskningsdekan i åtte år og nå som visedekan for innovasjon og internasjonalisering. Jeg gleder meg til å fortsette å utvikle kunnskap, kompetanse og kultur for innovasjon og kommersialisering for studenter og forskere, slik at flere forskningsideer modnes og kunnskap blir tatt i bruk.

Åpen dør med lavterskeltilbud for forskere og studenter

Veksthuset for livsvitenskap skal drive idestimulering og hjelpe forskere og studenter med å modne innovasjonsideer i tidlig fase. Dette vil vi gjøre gjennom å være en kompetanse arena med en åpen dør, der vi tilbyr skreddersydd innovasjonsveiledning, såkornmidler, mentorer, internship, møteplasser, kurs og seminarer.

Inntil Livsvitenskapsbygget står ferdig holder Veksthuset til i Forskningsparken. Forskere og studenter samt ledere og administrativt ansatte ved institutt og fakultet er velkommen til å besøke oss der fra 18. februar. Vi kommer også gjerne på besøk til dere!

Tilbudet innovasjonsenheten etablerer vil være tilgjengelig for forskere og studenter ved hele UiO samt forskere ved Oslo universitetssykehus og Akershus universitetssykehus.

Vi skal legge til rette for økt innovasjon slik at flere ideer enn i dag blir videreutviklet. Med dette går vi over i et nytt kapittel for hvordan UiO og fakultetene forvalter ansvaret for at forskning blir tatt i bruk og kommer samfunnet til nytte.

Takk for godt samarbeid

Jeg vil takke forskere og andre ansatte ved Det medisinske fakultet for godt samarbeid. Jeg vil spesielt trekke fram det stimulerende samarbeidet med forskningsmiljøene gjennom min dekanatperiode i disse årene. Jeg vil også trekke frem arbeidet med karriereutvikling for unge forskere gjennom etablering av Helseinnovatørskolen og det transnasjonale EU-programmet, Scientia Fellows I og II som inspirerende og ser fram til videre samarbeid med dere og fakultetet om disse programmene.

Av Visedekan Hilde Irene Nebb
Publisert 9. feb. 2022 11:52 - Sist endret 25. jan. 2024 12:48