English version of this page

Dette skal vi være stolte av

Siden 2014 har 160 forskertalenter arbeidet i fremragende forskningsmiljøer ved UiO gjennom Scientia Fellows-programmet innen biomedisinsk forskning. Det har også bidratt til internasjonal vekst på MED.

Visedekan Hilde Irene Nebb
Visedekan Hilde Irene Nebb. Foto: Inven2

Det å møte og arbeide med de entusiastiske og faglig sterke fellowsene disse årene har gitt meg mye glede og inspirasjon. De er fra over 40 forskjellige land fra hele verden og mange av dem har jobbet i både ett og to andre land før de søker seg til UiO. Så man kan si at fellowsene som kommer til oss er godt erfarne forskere. De representerer en endring siden jeg hadde min første postdoktorstilling på midten av 90-tallet.

Universitetet i Oslo er blitt mer internasjonalt, og samarbeid mellom sektorene har blitt sterkere. Scientia Fellows programmet har et spesielt fokus på inter-sektorielt samarbeid. Vi ser at det er en driver for internasjonal sterk forskning, men også økt næringslivssamarbeid og forskningsdrevet innovasjon til gode for pasientene, helsevesenet og samfunnet.

Internasjonal mobilitet og finansiering

Scientia Fellows er et internasjonalt mobilitets- og karriereutviklingsprogram støttet av EU under Marie Skłodowska-Curie Actions både fra FP7 programmet og Horisont 2020. Universitetet i Oslo var det universitetet som hentet hjem mest penger fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont 2020, og det er Scientia Fellows II som forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe velger å trekke frem i pressemeldingen om Norges gode gjennomslagskraft i Horisont 2020. Det er gøy. Likevel er det forskningen og internasjonaliseringen som de mange forskerne har bidratt til i sine forskningsgrupper som er det viktigste.

Suksessen med Scientia Fellows henger sammen med at våre internasjonalt sterke forskningsmiljøer lykkes med å hente eksterne forskningsmidler, både nasjonalt og internasjonalt. Dette setter de i stand til å være i spleiselaget om en Scientia Fellows, da dette programmet er et COFUND, det vil si et spleiselag mellom EU (40%) og våre forskningsmiljøer (60%). I tillegg må våre forskere finansiere driftsmidler til den enkelte fellows.

Scientia Fellows II bidrar med rundt 250 årsverk i forskergrupper som driver fremragende forskning innen et bredt utvalg fagfelt innen medisinsk livsvitenskap.

Siden starten med Scientia Fellows I, ser vi også en markant økning i rekruttering av beregningsorienterte forskertalenter. Fellowsene bidrar en styrking av samarbeid på tvers av ulike medisinske fagfelt.

Positive og viktige ringvirkninger

Finansieringen og krav om karriereutvikling i Scientia Fellows I og II har bidratt til at vi har utviklet et flott karriereutviklingsprogram, postdoktorprogrammet som visedekan Eivind Engebretsen leder for våre postdoktorer. Det har også vært viktig i etablering og drift av den nordiske Helseinnovatørskolen i samarbeid med NTNU, Karolinska Institutet og Københavns Universitet. Begge disse initiativene omfatter forskjellige kurs som styrker generisk kunnskap, lederegenskaper, refleksjon over mulige karriereveier og verktøy til å bringe forskningsideer til innovasjon. I tillegg har Scientia Fellows programmet lagt grunnlaget for etableringen av Veksthuset for livsvitenskap som skal utvikle mer kunnskap, kompetanse og kultur for å ta mer kunnskap i bruk. Veksthuset er et samarbeid mellom Det medisinske fakultet og Det matematisk-naturfaglige fakultet som man også har styrket gjennom Scientia Fellows programmet.

Gode resultater og fremdrift i koronaens tid

Vi har hatt fire rekrutteringsrunder så langt i Scientia Fellows II og rekruttert 77 postdoktorer. Tre av rekrutteringsrundene var under koronaepidemien, som la store hindringer i veien for internasjonal mobilitet, slik som innreiserestriksjoner, lang saksbehandling hos UD, og koronasykdom hos kandidater og familie. Likevel har Scientia Fellows klart å tilpasse seg og rekruttert talentfulle forskere, det står det respekt av!

Eventyret er ikke slutt

Scientia Fellows II har sin siste rekrutteringsrunde med søknadsfrist 30. april og prosjektet avsluttes i 2024. I høst hadde vi midtveisevaluering der vi ble oppfordret til å søke en tredje runde. Kanskje skal Scientia Felllows-programmet fortsette å bidra til fremragende forskning, internasjonalisering, akademia-industri-samarbeid, innovasjon og utvikling på Det medisinske fakultet frem mot 2030. Tiden får vise!

Av Visedekan Hilde Irene Nebb.
Publisert 23. feb. 2022 10:55 - Sist endret 1. mars 2022 12:45