English version of this page

Flytting og byggeaktivitet i stor skala

Dekan Hanne Harbo forteller om intern flytteprosess på fakultetet, oppfølgning av vår virksomhet mot byggeaktiviteter, oppfølgning av statsbudsjettet og omtanke for studentenes psykiske helse.

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Kjære alle kollegaer og studenter,

Det er travle dager rundtom på hele Det medisinske fakultet.

Flere av fakultetsadministrasjonens seksjoner skal i løpet av de kommende ukene foreta en intern flytteprosess mellom etasjene i Sogn Arena. Det kan derfor bli forlenget saksbehandlingstid i et par uker fremover. Vi ber om forståelse for dette.

Storstilt byggeaktivitet

Også i fakultetets og instituttenes ledelse arbeider vi mye med bygg- og areal-saker for tiden. Det bygges som kjent i meget stor skala både for universitet, Livsvitenskapsbygget, og våre samarbeidende sykehus. Vi jobber mye med planer for innplassering av enheter og utstyr og med avtaleverk og økonomi.

Oppfølgning av statsbudsjettet

Statsbudsjettet kom ikke med så store overraskelser til oss, i og med at det ble kjent tidligere at de nye studieplassene til profesjonsstudiet i medisin i denne runden kom med øremerking til hhv Sørlandet for UiO, til Gjøvik for NTNU og til Stavanger for UiB. Vi har som kjent allerede startet opp UiO Campus Sør før vi fikk denne tildelingen. Nå vil vi gradvis trappe opp antall studenter ved UiO Campus Sør, samtidig som vi vil arbeide videre med å utvikle enda en desentral UiO campus.

Studentenes psykiske helse

Vi er veldig opptatt av at studentene våre skal ha et svært godt studietilbud hos oss. Vi følger tett diskusjonene om psykisk helse blant norske studenter generelt og aksjonen #legermåleve spesielt.  Vi arrangerte derfor 18. oktober et åpent møte for alle våre studenter. Tittelen var «Livsmestring for medisinstudenter». Vi fikk mange gode tilbakemeldinger som vi vil ta med oss videre, og vi håper dette kan bli starten på et økt fokus på disse problemstillingene på hele vårt fakultet.

Vennlig hilsen Hanne

Vi tar studentenes mentale helse på alvor. I dag møtte fakultetsledelsen engasjerte medisinstudenter for å snakke om livsmestring under og etter studietiden.
Fra venstre: Jarle Breivik, Grete Dyb, Hanne Flinstad Harbo og Magnus Løberg. Foto: Øystein Horgmo, UiO
Av Dekan Hanne Flinstad Harbo
Publisert 18. okt. 2023 20:32 - Sist endret 27. okt. 2023 12:17