English version of this page

Forskerudanning ved MED

Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Dyb gir en statusoppdatering om forskerutdanningen ved fakultetet.

Visedekan Grete Dyb
Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Anita Dyb. Foto: Kristoffer Sandven, NKVTS

Kjære kollega,

Utdanning av nye forskere er selve bærebjelken for utvikling av ny kunnskap. Nye forskere med tidsriktig kompetanse bidrar med innovative løsninger for samfunnet og sikrer god kvalitet i tjenestene. Det er en stor oppgave for fakultetet å tilby en forskerutdanning som møter samfunnets behov og er tilpasset den tid vi lever i.

Forskerutdanningen omfatter Forskerlinjen for medisinstudenter, landets største ph.d.-program i medisin og helsefag og kurstilbudet for postdoktorer. Forskerutdanningsutvalget er programråd for dette omfattende tilbudet. Få med deg den fullstendige årsrapporten for forskerutdanningen vår som nå er lagt ut på nettsidene.

Internasjonalt samarbeid

I arbeidet med å ta vare på og videreutvikle programmet vårt har vi et utstrakt nasjonalt og internasjonalt samarbeid. Høsten 2023 overtar vi lederskapet i NorDoc (Nordic Doctoral Training in Health Sciences). Du kan lese mer om NorDoc i min lederartikkel fra mars.

Vi får også drahjelp og motivasjon til videreutvikling og fornying av ph.d.-programmet vårt gjennom det verdifulle europeiske samarbeidet med Orpheus (The Organisation for PhD Education in Biomedicine and Health Sciences in the European System). Orpheus har utviklet en beste praksis for ph.d.-opplæring. Gjennom deres kvalitetsforbedringsprogram får vi eksterne evalueringer av hvor vi står og ser hvor vi må legge listen for å være blant de beste programmene i Europa.

Anbefalinger fra NOKUT gir nye mål for kvalitetsarbeidet

Høsten 2022 hadde NOKUT tilsyn med UiOs systematiske kvalitetsarbeid innen utdanning, og ph.d.-programmet ved MED ble valgt som eksempelprogram på ph.d.-nivå. Instillingen fra den sakkyndige komiteen godkjente kvalitetsarbeidet uten større anmerkninger, men med en del anbefalinger om videreutvikling av UiOs kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten. Tilsynsrapporten finnes på NOKUTs nettsider. Vi ligger godt an, men det er stadig nye mål å strekke seg etter.

Fakta om vår forskerudanning

• Landets største ph.d.-program i medisin og helsefag.
  • Over 1400 kandidater er i år tatt opp i ph.d.-programmet.
  • Rundt 200 disputerer hos oss hvert år.
  • Forskerlinjen har uteksaminert 289 studenter totalt og 14 studenter i 2022.

I årsrapporten for 2022 finnes mer detaljerte tall for fjoråret samt sammenlikninger med tidligere år.

God forskningskultur skapes i samarbeid

Det er i forskningsgruppene selve forskningen foregår. Våre fagpersoner, veiledere og
samarbeidspartnere legger grunnlaget for at forskere lykkes i sitt arbeid og når målene de har satt seg. Slik tilrettelegges det for en god forskningskultur og høy forskningsetisk standard. I dette arbeidet er etiske retningslinjer på universitets og fakultetsnivå og universitetets standard for forskningsintegritet gode veivisere og redskap i opplæringen av både forskere og veiledere.

Forskerlinjen er en suksess

Forskerlinjen ved MED, UiO ble etablert i 2002 og formålet var å øke interessen for en forskerkarriere
blant medisinere. Halvveis i studiet får studentene et helt studieår for å starte sin forskerutdanning.  Omtrent halvparten av de som har tatt forskerlinjen har enten fullført eller startet på en ph.d.-grad. Forskerlinjen har bevist at tidlig rekruttering bidrar til at flere velger forskning som videre karriereløp. Det er potensiale for at enda flere fullfører dette løpet. Vi må lære av suksesshistoriene og fortsette det gode arbeidet som er lagt ned i over 20 år.

Opptaket til ph.d.-programmet tilbake til normalen

Det ble tatt opp 187 kandidater på ph.d.-programmet i fjor, noe som indikerer at vi er tilbake på normalt nivå etter pandemiårene, og lykkes med å utdanne flere forskere. Klinmed hadde flest opptak, mens Helsam og IMB hadde tilnærmet like mange. Omkring halvparten av kandidatene har cand.med. som grunnutdanning, og det er klar overvekt av kvinner blant kandidatene.

Det hentes midler fra mange ulike finansieringskilder. Helse Sør-Øst er klart største finansieringskilde og halvparten av kandidatene som ble tatt opp i 2022 lønnes av forskningsmidler derfra. Listen over disputaser fra 2022 er imponerende og vi gratulerer alle kandidater, veiledere og samarbeidspartnere med flotte prestasjoner!

Takk for innsatsen

Et betydelig arbeid gjøres av Forskerutdanningsutvalget som er fagrådet til forskerutdanningen og av forskningsadministrasjonen ved fakultetet. Jeg vil benytte anledningen til å takke utvalget og alle fagpersoner, ledere, brukerrepresentanter og rådgivere som gjør en formidabel innsats for å opprettholde utdanning av god kvalitet. Jeg vil også takke alle som har bidratt til årsrapporten for forskerutdanningen og anbefale alle interesserte å ta en titt.

Vennlig hilsen Grete

Av visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Anita Dyb