Forskningsdekanene presenterer seg

Prodekan for forskning og innovasjon Jan Bjålie og visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Dyb presenterer seg og sine tanker for arbeidet fremover.

Visedekan Grete Dyb, dekan Hanne Flinstad Harbo og prodekan Jan Bjålie

Fv: Visedekan Grete Dyb, dekan Hanne Flinstad Harbo og prodekan Jan Bjålie er klare for spennende utfordringer knyttet til ledelsen av fakultetets aktiviteter innen forskning, innovasjon og forskerutdanning. Foto: Kyrre Vigestad, UiO.

Våre to nye kunnskapsrike forskningsdekaner Jan G. Bjålie og Grete Dyb, har begge lang erfaring med forskning og ledelse. De har lenge gledet seg til endelig å komme i gang med jobben. Nedenfor kan du lese deres første innlegg til ledelsens spalte hvor de presenterer seg og sine tanker om arbeidet fremover.

Prodekan for forskning og innovasjon Jan G. Bjålie

UiO har tydelig formulerte ambisjoner som fungerer som veivisere for forskning og innovasjon ved fakultetene og som passer som hånd i hanske i forhold til hva vi har satt opp som overordnede mål i vår dekanperiode.

Jan G. Bjålie
Prodekan for forskning og innovasjon Jan G. Bjålie. Foto: Christian Wangberg

Vårt fakultet har et særlig ansvar innenfor innenfor helse og helsetjenester, klinisk forskning og medisinsk grunnforskning. UiOs ambisjoner sier at vi skal være en nyskapende organisasjon som skal utdanne kompetente studenter. Vi skal fremme uavhengig, banebrytende og langsiktig forskning, og vi skal styrke dialogen med omverdenen og arbeide for at kunnskap tas i bruk.

Hvordan får vi best til dette? Noe av svaret finner vi i de foreliggende årsplanene for fakultetet, som består av lister av planlagte tiltak med forventede resultater for å realisere ambisjonene. Vi kommer til å ta utgangspunkt i disse planene, foreta prioriteringer og skille mellom tiltak som er enkle å gjennomføre og de som krever større innsats. Vi kommer også til å vurdere hva vi får igjen for hvert tiltak og tilpasse innsatsen deretter. Dette vil vi gjøre i tett samarbeid med fagmiljøene og med våre samarbeidspartnere, det vil si universitetssykehusene og andre partnere.

For å få til dette samarbeidet vil vi se etter hvorledes vi kan bruke allerede etablerte møteplasser til å ikke bare håndtere løpende saker, men også analysere og vurdere de strategiske tiltakene: Hvilke tiltak gir mest mening for fagmiljøene? Hvordan kan fagmiljøene bidra, og hva mener de om behovene for fremtidige tiltak?

Vi vil også vurdere om det er behov for å etablere nye former for kommunikasjon og interaksjon, slik at vi kan gjøre full bruk av kompetansen som våre fagmiljøer og samarbeidspartnere besitter. Det kommer til å bli en balansegang mellom to hensyn: aktiv planlegging opp mot arbeidsro. Vi trenger planleggingsarbeid for å forbli konkurransedyktige nasjonalt og internasjonalt, og for å bli enda bedre. Samtidig skal vi huske på at forskning forutsetter kreativitet, og kreativitet krever arbeidsro. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene som står foran oss.

Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Dyb

Grete Dyb
Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Dyb. Foto: Kristoffer Sandven, NKVTS

Det er en utrolig flott utfordring for meg å ta fatt på vervet som visedekan for forskning og forskerutdanning. Det er et stort ansvar for Det medisinske fakultet å skape grobunn for forskning og gi kraft og retning i arbeidet med å utvikle forskertalenter. Fremragende og nyskapende forskning er resultat av at forskere satser på egne talenter, får tilstrekkelig støtte og opplæring og er en del av et fakultet som heier på dem. Vi vil involvere alle som har en rolle i dette arbeidet og sammen skal vi utforme strategier for å lykkes. Fakultetet har både forskerlinje i grunnutdanningen, et stort ph.d program og tilbud til post doc- stipendiater i  vår  portefølje, Jeg gleder meg til å ta fatt sammen med alle som er involvert.

Jeg er utdannet lege, spesialist i barne- og ungdomspsykiatri, og har brukt mange år i klinisk arbeid og forskning knyttet til barn og ungdom som har opplevd traumatiske hendelser og er blitt skadet av det. Jeg er et typisk organisasjonsmenneske, og dette engasjementet har gitt meg mange krevende tillitsverv og en god porsjon erfaring. Jeg er særlig opptatt av hvordan gode team kan nå felles mål. Arbeidet som vise-dekan er noe nytt, spennende og sikkert utfordrende på mange måter. Jeg gleder meg til å være med på nyskapning og godt samarbeid.

Av Hanne Flinstad Harbo, Jan Bjålie og Grete Dyb
Publisert 12. jan. 2023 09:03 - Sist endret 16. jan. 2023 19:57