English version of this page

Sommerhilsen med visjon og strategiske mål for MED

Dekanatet ønsker god sommer og forteller om det pågående arbeidet med fakultets strategi og årsplan 2024-2026, samt minner om mulighet for å søke om å bli merittert utdanner ved UiO.

dekanatet

Fra venstre: Eli Feiring, Magnus Løberg, Hanne Flinstad Harbo, Jan Bjålie og Grete Dyb. Foto: UiO

Kjære kolleger og studenter,

Det nærmer seg raskt sommerferie, og studenter og ansatte ved fakultetet har hektiske dager med semester-avslutning, eksamener og forskningsfrister. Det har vært gøy og spennende for oss i dekanatet å se på nært hold det imponerende arbeidet som gjøres ved fakultet og ved universitet. Gratulerer og takk til dere alle for den store og viktige innsatsen dere gjør! Nå håper vi at dere alle snart kan ta en vel fortjent pust i bakken og nyte sommeren.

Arbeid med strategi og årsplan

Vi i dekanatet har sammen med fakultets ledergruppe denne våren, blant mye annet, arbeidet med en strategi for arbeidet ved fakultet de kommende årene. Denne skal være overordnet og skal sette retningen i arbeidet med vår årsplan, som skal ha konkrete og målbare mål for vårt arbeid ved fakultet de kommende årene. Vårt årsplanarbeid begynner i midten av august, og herved inviteres dere alle til å komme med innspill til årsplanen i samarbeid med din nærmeste leder.

Fremragende kunnskap for fremtidens helse er år visjon

Vi har jobbet mye med å finne en kort og god formulering for vår visjon for Det medisinske fakultet, som vi alle kan huske, og vi har landet på dette: Fremragende kunnskap for fremtidens helse. Vi ønsker både å frembringe (ved forskning) og formidle (ved undervisning og andre former for kommunikasjon) fremragende kunnskap. Og vi vil gjøre dette arbeidet både for pasientenes og samfunnets beste i et langsiktig, bærekraftig perspektiv, - for fremtidens helse.

Mål for fakultets arbeid

Fakultets ledergruppe har også diskutert seg frem til hvilke overordnede mål vi bør ha for vårt arbeid ved fakultet i denne perioden, og disse er som følger.

1. Vårt hovedmål for utdanning er å tilby fremragende helseutdanning for et bærekraftig samfunn.

Våre delmål er å videreutvikle studieprogrammene (bachelor-, master-, profesjons- og forsker-utdanning) ved fakultet i henhold til ny kunnskap og samfunnsutfordringene, sikre fremragende medisinutdanning og bidra til god legedekning nasjonalt og utvikle og sikre fremragende utdanninger ved fakultet rettet mot helse og helsetjenesten.

2. Vårt hovedmål for innovasjon og forskning er å tilrettelegge for innovasjon og fremragende, relevant og banebrytende forskning

Delmålene for dette arbeidet er at forskningsmiljøene ved fakultet skal ha gode utviklingsmuligheter, at forskningen ved fakultet skal være relevant for de store samfunnsutfordringene og at fakultet skal stimulere til nyskapende og banebrytende forskning basert på tverrfaglig samarbeid.

3. Vårt hovedmål for personell og organisasjon er å videreutvikle ansattes virke og kompetanse i en fleksibel organisasjon

Innenfor dette området er våtr delmål at fakultet skal være en samlende, inkluderende og bærekraftig organisasjon, at arbeidet ved fakultet skal preges av samarbeid, fleksibilitet og omstillingsevne og at fakultet skal være en attraktiv arbeids- og studieplass.

Kom med innspill

Med dette inviterer vi dere alle til å tenke gjennom hvordan vår visjon og hovedmål kan omsettes til punkter i vår årsplan og spille dette inn til oss via din nærmeste leder. Også instituttet/enheten du arbeider med jobber nå med sine årsplaner, og vi ledergruppen samarbeider om hvordan vi best kan ivareta deres innspill. Bruk gjerne noen rolige sommerjobb-dager til å tenke litt på dette!

Søk om å bli merittert utdanner ved UiO

Før ferien tar til, oppfordrer vi også ansatte som underviser om å vurdere søke om å bli merittert utdanner ved UiO. Søknadsfristen er 1. september.  Vi ønsker å fremme høyere kvalitet i våre utdanninger, og UiO legger vekt på at det å bli en merittert utdanner skal lønne seg økonomisk og faglig. Det er også viktig å understreke at utdanning er en kollektiv aktivitet. Derfor er det også satt av utviklingsmidler til miljøet den meritterte tilhører. Les mer om ordningen og søk her.

God sommer!

Vi takker med dette for dette veldig spennende semesteret ved fakultet og for at dere har tatt så godt i mot oss i det nye dekanatet. Vi ser frem til samarbeid med dere fremover, og ønsker dere alle en strålende, god sommer og velkommen tilbake til vårt felles viktige arbeid  etter ferien.

Vennlig hilsen

Hanne, Jan, Magnus, Grete og Eli

Noen bilder fra de siste ukene

Av Dekanatet