English version of this page

Sommerskole, postdoktorprogram og Ukraina-midler

Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Dyb er nylig valgt til chair for NorDoc. Hun oppfordrer alle som har mulighet til å delta på sommerskolen som i år handler om antibiotikaresistens. Les også om postdoktorprogrammets kurs og om utlysning av Ukraina-midler

Bildet kan inneholde: briller, briller, ansikt, smil, kinn.
Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Anita Dyb. Foto: Øystein Horgmo, UiO

NorDoc er en sammenslutning av 21 universiteter som utdanner ph.d.-kandidater fra medisin og helsefag i hele Norden. Formålet er å styrke samarbeidet og utdanningstilbudet til kandidater på tvers av land og universiteter. Som visedekan for forskning og forskerutdanning hos oss, har jeg allerede blitt valgt til ny chair i NorDoc.

Jeg er veldig inspirert av det arbeidet som er lagt ned i NorDoc for å gi unge forskere et bedre kurstilbud og utveksle idéer. Norden har mange felles verdier og utfordringer og NorDoc gir de unge en arena for å bli kjent med andre forskere og utvikle samarbeid. Derfor er det spennende å få lov til å lede denne innsatsen i de neste tre årene. Jeg brenner for at forskere må finne hverandre på kryss av landegrenser
– vi må finne nye løsninger sammen.

Altfor få forskere fra UiO benytter seg av tilbudet om å ta kurs ved andre nordiske universitet eller delta på den populære sommerskolen NorDoc arrangerer hvert år. I august arrangeres den ved Karolinska Institut og Uppsala Universitet (lenke) og det høyst aktuelle tema antibiotikaresistens er årets tema.

Møte med motiverte postdoktorer

Postdoktorprogrammet er som kjent fakultetets karriereutviklingsprogram for forskere i etableringsfasen. På tirsdag møtte jeg en gjeng veldig motiverte postdoktorer som deltok på vårt programkurs om søknadsskriving og kommunikasjon. – Hva betyr forskningen min for samfunnet vårt, og hvordan skal jeg gå frem for å vekke mer interesse for tematikken?
– Det å gjøre komplisert forskning enkelt forståelig er en kunst vi må forsøke å beherske, og det er masse å lære av andres erfaringer. Jeg har inntrykk av at kursdeltakerne på dette kurset var veldig fornøyde og vet at denne treningen er noe de vil få glede og bruk for fremover.

Dekanatet har store ambisjoner for å videreutvikle det kurstilbudet vi allerede har for postdoktorer, og ønsker å møte ulike behov hos kandidater i karriereløpet sitt etter ph.d. Her er det nok ikke slik at «one size fits all». Vi ser på muligheter for å skreddersy tilbudet og utvide programmet, slik at flere får god hjelp til å etablere seg som forskere. Jeg oppfodrer alle som ønsker å engasjere seg å komme med innspill i dekanatets digitale postkasse.

Neste kurs på planen i Postdoktorprogrammet er kurset i Forskningsledelse. Dette er også et kurs som gir god uttelling. Meld dere på!

MED lyser ut Ukraina-midler

UiO har jobbet med ulike tiltak for å bistå de som rammes av krigen i Ukraina. Det medisinske fakultet lyser nå ut midler for å støtte forskning og andre tiltak for å styrke samarbeid og fagutvikling. Prosjektenes tematiske område skal være fysisk og psykisk helse til befolkningen i Ukraina og ukrainske flyktninger i Norge. Midlene kan benyttes til forskning, faglig samarbeid og fagmøter. Prosjektene kan involvere og støtte ukrainske forskere både i Ukraina og i Norge.

14. september inviterer Det medisinske fakultet til et stort fagmøte i Universitetets aula for å dele kunnskap om situasjonen de rammede står i og om gode tiltak i Norge og Ukraina. Jeg ber alle interesserte om å holde av tid til å bli med på dette møtet. De som tildeles midler fra MED vil inviteres til å bidra i fagmøtet sammen med andre engasjerte fagmiljøer. Velkommen!

Vennlig hilsen Grete

Av visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Anita Dyb