English version of this page

Velkommen til Jahreprisutdeling med forelesninger

Torsdag 9. november er det duket for utdeling av den prestisjefulle Jahreprisen i aulaen. Hør hovedprisvinner Maiken Nedergaard snakke om hjernens rengjøringssystem på de tradisjonsrike Jahreforelesningene. Vinner av pris for yngre forskere Marcus Buggert vil snakke om sin forskning på immunsystemet. Meld deg på!

Bildet kan inneholde: bukser, ansikt, smil, briller, hode.
Dekan Hanne Flinstad Harbo og forskningsdekan Jan Bjålie gleder seg til årets Jahreprisutdeling. Foto: Åsne

Anders Jahres medisinske pris er en av de mest prestisjefulle medisinske prisene i Norden. Den utdeles årlig ved Universitetet i Oslo.

Prisen er oppkalt etter den norske skipsrederen og filantropen Anders Jahre. Jahreprisen ble etablert for å anerkjenne fremragende bidrag til medisinsk forskning. Prisvinnere velges ut av en uavhengig komité bestående av anerkjente medisinske eksperter.

Bli med på feiringen!

Årets prisvinnere er Maaiken Nedergaard, Universitetet i København og Marcus Buggert, Karolinska Institutet. Utdelingen av Jahreprisen med forelesninger er en opplevelse verdt å få med seg! Særlig hvis du har interesse for prisvinnernes fagfelt.

Vi hyller de to prisvinnerne for deres uvurderlige bidrag til medisinsk forskning. Deres innsats har ført til spennende fremskritt som vil ha betydelig innvirkning på både samfunnet som helhet og individers helse. Gratulerer med velfortjent suksess!

Maiken Nedergaard forsker på hjernens rengjøringssystem

Maiken Nedergaard mottar Anders Jahres store medisinske pris for sitt banebrytende arbeid med det glymfatiske systemet i hjernen. Dette systemet fungerer som en slags rengjøringstjeneste i hjernen. Det fjerner avfallsstoffer som oppstår som et resultat av hjernens aktivitet. Dette avfallet kan være stoffer som dannes under stoffskiftet eller rester av proteiner.

Nedergaard beskrev dette rengjøringssystemet for første gang i 2012 og har siden studert det i detalj. Hun oppdaget at systemet i hjernen er spesielt aktivt når vi sover, noe som er med på å forklare hvorfor søvn er så viktig. Hun fant også ut at det glymfatiske systemet er involvert i å fjerne avfall fra proteiner som er knyttet til nevrodegenerative sykdommer som Alzheimers. Dette betyr at problemer med dette systemet kan være knyttet til demens.

Marcus Buggert forsker på immunsystemet

Marcus Buggert mottar Anders Jahres pris for yngre forskere for sin forskning på hvordan T-celler bekjemper virusinfiserte celler under HIV- og SARS-CoV-2-infeksjoner. Spesielt har han sett på hvordan spesifikke T-celler som befinner seg i kroppsorganene er involvert i bekjempelsen av virus. Hans forskning har bidratt til vår forståelse av immunsystemets funksjon under COVID-19.

Kom på frokostmøtet vårt om hjernevask

Det medisinske fakultetet er initiativtakere og medarrangør for UiOs arrangementsserie kalt hjernen i sentrum. Vi er i den forbindelse veldig glade for også å kunne invitere til frokostmøte med temaet hjernevask, samme dag som utdelingen, 9. november fra kl. 8:00 - 9:30.

Bli med når hjerneforsker og prisvinner Maiken Nedergaard og hennes norske kollega, vår professor Rune Enger forteller om hjernens fantastiske prosesser, om søvn og hjernevask. Frokosten krever også påmelding, men kan også sees digitalt.

Gratulerer og velkommen

Anders Jahres medisinske priser hedrer grunnleggende og banebrytende forskning. Vi gratulerer professor Maiken Nedergaard og lektor Marcus Buggert med fremragende forskningsinnsats og viktige resultater. Vi ser frem til å høre og møte de ved prisutdelingen ved Universitet i Oslo 9. november, og ønsker både prisvinnerne og andre velkommen på prisarrangementene.

Med vennlig hilsen,

Hanne og Jan

jahrevinnere
Øverst til høyre: Hovedprisvinner Maiken Nedergaard. Nederst til høyre: Vinner av prisen for yngre forskere, Marcus Buggert. Illustrasjon: UiO.
Av Dekan Hanne Flinstad Harbo og forskningsdekan Jan Bjålie
Publisert 1. nov. 2023 13:13 - Sist endret 10. nov. 2023 11:58