K.G.Jebsen byr på nye muligheter

Forskningsdekan Jan Bjålie forteller om K.G. Jebsensstiftelsen som i alt har bevilget 12 fremragende forskningssentre til MED og som nå har lyst ut to nye sentre der prekvalifiseringen vår i samarbeid med OUS er i gang.

Jan Bjålie
Forskningsdekan Jan Bjålie. Foto: Christian Wangberg, UiO

Kjære kollegaer og studenter,

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen hedrer minnet om Kristian Gerhard Jebsen og hans innsats for norsk og internasjonal skipsfart og næringsvirksomhet. K. G. Jebsen gir store summer til medisinsk forskning med ønske om å muliggjøre prosjekter som ellers ikke ville latt seg gjennomføre. Derfor gir de penger til få, men store, prosjekter.

Som annonsert i årets første nyhetsbrev har Stiftelsen K.G.Jebsen nå lyst ut nye sentre som skal ha en virketid på 5 år med oppstart i 2024. Vi vet vi har mange sterke miljøer som vil kunne konkurrere om disse sentrene. Sentrene får 4,5 mill NOK per år i fem år. Fakultetet samarbeider med OUS om prekvalifisering for forskningsmiljøene. Sentrene skal bestå av forskergrupper med komplementær kompetanse og et stort utviklingspotensial inn mot translasjonell medisinsk forskning. Minst en av forskergruppene pr. senter må ha en klinisk innretning. Søknad om K.G.Jebsen senter stiller store krav til egenfinansiering. Les mer om å søke prekvalifisering og instituttenes vilkår for søknadRune Larsen ved fakultetets Enhet for eksternfinansiering er kontaktperson for alt som gjelder utlysningen.

Fakultetet har fem aktive K.G. Jebsen sentre

Vårt fakultet er så heldige å ha hele fem aktive K.G. Jebsen-sentre per i dag. Alle sentrene er plassert ved Institutt for klinisk medisin:

Tolv sentre fra K. G. Jebsen til MED totalt

Det skal mye til å få en slik senterbevilgning. Til sammen har fakultetet og OUS til nå fått tolv K.G. Jebsen-sentre, noe vi er veldig stolte av. Forskergruppene som har nådd frem og har fått den prestisjefulle utmerkelsen det er å få et slikt senter er helt i fronten på sine forskningsfelt.

De sentrene vi har hatt som nå har fullført sine perioder er: K.G. Jebsen-senter for hjerteforskning, K.G. Jebsen-senter for brystkreftforskning, K.G. Jebsen- senter for psykoseforskning, K.G. Jebsen-senter for immunterapi mot kreft, K.G. Jebsen-senter for forskning på influensavaksiner, K.G. Jebsen-senter for betennelsesforskning og K.G. Jebsen-senter for tarmkreftforskning.

Jeg gleder meg til å se søknader fra våre sterke forskningsmiljøer til prekvalifiseringen. Fakultetet ser frem til å være vertskap for flere sentre av denne typen, fra både Stiftelsen K.G. Jebsen og andre private finansiører.

Av Forskningsdekan Jan Bjålie
Publisert 26. jan. 2023 08:29 - Sist endret 23. feb. 2023 11:44