English version of this page

Klar, ferdig, gå!

Dekan Hanne Flinstad Harbo ønsker åpenhet og å være tett på aktivitetene ved fakultetet. Hun vil skrive en kort leder til hvert MED-nytt med litt informasjon om hva som skjer på fakultetet.  I sin leder denne gangen forteller hun om en travel oppstartsfase for dekanatet og litt om planene fremover.

Kjære kolleger,

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo på sitt kontor i Sogn Arena. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Januar har vært en travel måned for oss i det nye dekanatet. Vi har vært i møter med mange grupper, seksjonene i fakultetsadministrasjonen, instituttene og andre enheter ved fakultet. Vi har hatt gode møter med ledere, ansatte og studenter, og vi har hatt viktig informasjonsutveksling og mange nyttige diskusjoner.

I de kommende dagene og ukene har vi planlagt møter med flere enheter og med eksterne samarbeidspartnere, som Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus og OsloMet. Og blir vi invitert på arrangementer rundt omkring, prøver vi å rydde plass i våre kalendere. Så det blir nok ikke så ofte dere finner meg på mitt dekankontor på Sogn Arena (bildet) om ikke det er avtalt på forhånd. Også derfor er det veldig fint at dere tar i bruk dekanatets digitale postkasse om dere har innspill til oss, slik jeg nevnte i forrige MED-nytt. Takk for innspill vi allerede har mottatt, som vi tar med oss i det videre arbeidet.

Det har vært flott å oppleve et stort engasjement rundt den videre utviklingen av fakultetet. Et av punktene vi allerede jobber med er forskerutdanningen, som visedekan Grete Dyb nå har det overordnede faglige ansvar for i dekanatet. Hun samarbeider tett og godt med seksjon for forskningsadministrasjon i fakultetsadministrasjonen og våre forskerutdanningsledere ved instituttene, som alle gjør en imponerende, stor jobb. Visste du forresten at vi til enhver tid har ca. 1000 ph.d.-stipendiater i vårt ph.d.-program, og at vi er den største i Norge i denne sammenheng?

I tillegg til våre besøk på enhetene har prodekan for studier Magnus Løberg og jeg vært innom de fleste moduler i medisinstudiet og ønsket velkommen til nytt semester (se bilde under). Sammen med visedekan for master- og bachelorprogrammene Eli Feiring ser jeg frem til å treffe også studenter i disse programmene de nærmeste ukene.

Også prodekan for forskning og innovasjon Jan Bjålie er godt i gang med det store og viktige overordnede arbeidet på dette feltet. Det er blant annet også veldig gledelig å se at blant de nye SPARK-teamene valgt ut av UiO: Livsvitenskap er det tre team som ledes av våre forskere, og vi har dessuten representanter med i alle teamene unntatt ett. Mange av våre forskere får stadig imponerende forskningsbevilgninger, som for eksempel Hilde Loge Nilsen og Nicola Pietro Montaldo, som nylig har fått midler fra Michael J. Fox Foundation for å se på mitokondrienes rolle i utviklingen av Parkinsons sykdom.

Det er veldig fint å se det store engasjement i organisasjonen og det fremragende arbeidet som gjøres ved vårt fakultet, noe som vi tar imot med stor glede. Vi ser frem til de fire årene foran oss, vi er klare og løpet har så vidt begynt.

Vennlig hilsen Hanne

Dekan og studiedekan møter Modul 6 på medisinstudiet
Studiedekan Magnus Løberg og dekan Hanne Harbo ønsket studentene på Modul 6 i medisinstudiet velkommen på semesterets første forelesning. – Vi er veldig glade for at så mange studenter fra rundt i verden har valgt å ta et semester som en del av deres medisinske trening her ved UiO. Studentutveksling har en stor verdi, både for de som reiser ut, og for studentmiljøet som tar imot utenlandsstudentene. Foto: UiO

Av Dekan Hanne Flinstad Harbo