English version of this page

Gratulerer med kreering!

Dekan Hanne Flinstad Harbo gir i hvert nyhetsbrev et innblikk i hva dekanatet jobber med og det som skjer på fakultetet. Denne gangen forteller hun om sin første kreeringseremoni som dekan.

Dekan Hanne Flinstad Harbo holder tale ved kreeringen i mars 2023
Dekan Hanne Flinstad Harbo holder tale ved kreeringen i mars 2023. Foto: UiO

Kjære kolleger,

Som dekan har jeg mange oppgaver. Sist uke var et av de store høydepunktene kreeringen av 43 nye «doctores» ved Medisinsk fakultet, UiO.

Den høytidelige seremonien foregår i Universitetets aula, omkranset av Edvard Munchs fantastiske malerier. Seremonien starter med at dekanene i sine ulike kapper går inn i prosesjon i en fullsatt sal av doktorander, veiledere, familie og venner til Händels «Dronningen av Sabas ankomst» spilt av Universitets Symfoniorkester. Alle doktorandene blir i tur og orden kalt opp på podiet og får overrakt sitt doktorgradsdiplom av universitetets rektor.

MED leverer flest doktorgrader

Seremonien viser på en imponerende måte den store bredden og betydningen av det viktige forskningsarbeidet som gjøres ved vårt fremragende bredde-universitet. Det medisinske fakultet er desidert den største bidragsyteren til antallet doktorgrader ved UiO. De medisinske avhandlingene omtaler en stor bredde av tema, denne gangen både innen psykiatri, kirurgi, indremedisin, immunologi, kreft, nevrofag, kvinne/barn, samfunnsmedisin og folkehelse.

Gratulerer!

Gratulerer til alle nye doctores med å ha gjennomført den høyeste utdanningen man kan få i Norge, og takk for alle deres viktige bidrag til forskningsfronten. Gratulasjonene går også til veilederne, medarbeidere og andre støttespillere, som bidrar til at det er mulig å gjøre dette viktige forskningsarbeidet. Jeg slutter meg til rektors ord i sin tale til doktorandene: «Jeg har tiltro at dere bidrar til lyset, som Munch så fint har fanget i sitt maleri, og at dere tar med dere nysgjerrigheten, standhaftigheten og at dere engasjerer dere i samfunnet».

Vennlig hilsen Hanne

Kreering i Universitetets Aula i mars 2023