English version of this page

Landet med kronisk legemangel

Dekan Hanne Flinstad Harbo og studiedekan Magnus Løberg engasjerer seg i debatten om legemangel i Norge. – Vi har planer om opptrapping av antallet medisinstudenter, men dette alene er ikke nok, sier de.

Kjære kolleger og studenter,

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Studiedekan Magnus Løberg og dekan Hanne Flinstad Harbo i Domus Medica våren 2023. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Ved Medisinsk fakultet ønsker vi å utdanne mange flere leger, og vi arbeider med en opptrappingsplan for dette. Som en del av dette arbeidet, starter vi i august i år en desentralisert Campus for medisinstudenter på Sørlandet, UiO Campus sør, der medisinstudenter vil gjennomføre fjerde og femte studieår. Vi planlegger en tilsvarende Campus i Innlandet fra 2025.

Nå etterlyser vi tydelige signaler fra politisk hold om at antall studieplasser økes, samtidig som vi arbeider for at nye leger og annet helsepersonell må samarbeide tett for å løse fremtidens helseutfordringer.

Sammensatte årsaker

Årsakene til mangel på leger og annet helsepersonell i Norge er sammensatt, slik det er beskrevet av Helsepersonellkommisjonen. Selvsagt skal vi ved Universitetet i Oslo bidra til å utdanne flere leger, men dette er bare en liten del av løsningen. Viktigere er det at de som jobber i helsevesenet trives og har lyst til å fortsette. Da må jobben være meningsfull og man må gis utviklingsmuligheter i hele yrkeslivet. Vi må også se på hvilke oppgaver i samfunnet som hører hjemme i helsevesenet, og prioritere de oppgavene som gjør en forskjell i folks liv.

NRK har en interessant og fyldig nettsak om legemangel i Norge og historisk bakgrunn for dette. Saken tar for seg både Legeforeningens (tidligere) motstand mot flere studieplasser og mangel på leger i distriktene. Magne Nylenna fra Helsam er intervjuet, det samme er leder for Allmennlegeforeningen, samt statsråder fra helse og utdanning. Anbefales.

Vennlig hilsen Magnus og Hanne

Hanne Harbo og Magnus Løberg møter studentene ved semesterstart
Dekan Hanne Harbo og studiedekan Magnus Løberg møter studentene i store auditorium i Domus medica ved semesterstart våren 2023. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO

Av Studiedekan Magnus Løberg og dekan Hanne Flinstad Harbo