English version of this page

Utredning av mulig felles organisering av MED og OD

Dekanen orienterer om utredningsarbeidet igangsatt av UiO. Orienteringen ble først sendt ut som egen e-post til alle ansatte den 13. november.

Kjære alle medarbeidere på Det medisinske fakultet

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Jeg vil med dette oppdatere dere om et utredningsarbeid som nå starter om mulig felles organisering av Det medisinske fakultet (MED) og Det odontologiske fakultet (OD) ved Universitetet i Oslo (UiO).

Første utredning ble gjort i 2019

I 2019 ble det foretatt en utredning om mulig sammenslåing av fakultetsadministrasjonene ved MED og OD ved UiO. Konklusjonen ble at dette ikke var hensiktsmessig på det daværende tidspunkt. Den gang sa imidlertid Universitetsdirektøren at UiO ville komme tilbake til saken.

Våren 2023 ble saken tatt opp på nytt av universitetsdirektøren. Saken har blitt behandlet i ODs og MEDs LAMU og også i UiO`s AMU. Her ble det besluttet at det skulle utføres en risikoanalyse knyttet til arbeidsmiljøet og hvordan en utredning ville kunne påvirke arbeidmiljøet på de to fakultetene. I denne risikoanalysen var MED representert av vitenskapelig ansatt, teknisk-administrativt ansatt, representant fra fagforeningene og hovedverneombudet.

Etter dette ga universitetsdirektøren mandat for utredningen som kan leses her (.pdf).
Saken ble styrebehandlet ved UiO som en informasjonssak i universitetsstyret 17.10.2023.

Universitetsdirektøren har på grunnlag av mandatet nå satt i gang en utredning av en eventuell felles organisering av MED og OD. I følge mandatet skal utredningsperioden vare frem til 30.6.2024.

Utredningsgruppen skal vurdere:

• Fordeler, ulemper og muligheter.
  • Mulige effekter en slik organisering kan ha for fagområdene samlet og hver for seg.
  • Betydning for samarbeid med andre fakulteter og mulige samfunnseffekter.

Utredningen gjøres innenfor følgende områder:

A: Forskningsmiljøene og tverrfaglig forskningssamarbeid
B: Utdanningskvalitet og undervisningsmetoder
C: Innovasjon og samarbeid med næringsliv og helsevesen
D: Videreutvikling av faglige spesialiteter og kompetanseområder, inkludert forskningsfinansiering
E: Ressursbruk

Utredningen arbeidsgruppen skal gjøre skal bestå av:

• Kartlegging
  • Analyse
  • Interessentanalyse
  • Undersøkelse av best practice
  • Økonomisk analyse

Arbeidsgruppen som er oppnevnt består av:

Uniforum har også nylig omtalt saken

Vi vil oppdatere dere fortløpende om saken, både i møter med ansatte, i ledermøter, i MED-nytt og ved behov i ytterligere informasjonsmailer.

Vennlig hilsen Hanne

Av Dekan Hanne Flinstad Harbo