English version of this page

NFRs fagevaluering av medisin og helsefag 2023-2024

Forskningsdekan Jan Bjålie applauderer innsatsen som gjøres av fakultetets forskere, forskningsadministrasjon og nettredaksjon i forbindelse med NFRs fagevaluering.

Kjære kolleger,

Forskningsdekan Jan G. Bjålie. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Det foregår et stort arbeid ved hele fakultetet om dagen. Instituttene og NCMM forbereder presentasjonen av sine fagområder til fagevalueringen av medisin og helsefag, EVALMEDHELSE 2022-2024. Dette er den andre av to evalueringer innenfor livsvitenskap. Biovitenskap begynte tilsvarende prosess i 2022 og forventer avslutning av prosessen i 2023.

Hovedmålet for Norges forskningsråd (NFR) er å «vurdere kvalitet og rammebetingelser for livsvitenskapelig forskning i Norge, samt forskningens relevans for sentrale samfunnsområder». Den forrige fagevalueringen av biologi, medisin og helsefag ble gjennomført i 2010/2011.

Fagevalueringer er viktigste kilde til informasjon for NFR og våre myndigheter

Forskningsrådets prioriteringer og råd baserer seg på opparbeidet kunnskap om norske forskningsmiljøer. Nasjonale evalueringer som denne er blant de viktigste kildene til slik kunnskap. Et solid og oppdatert kunnskapsgrunnlag om norsk forskning og høyere utdanning i et internasjonalt perspektiv skal hjelpe de som gir råd til myndighetene om hvordan forskningen bør utvikles videre. Vi må gå ut ifra at myndighetene vil benytte dette kunnskapsgrunnlaget når de fastsetter mål og rammer for forskning og høyere utdanning.

Oppdraget fra NFR innebærer konkret at vi skal presentere forskningen som våre enheter og forskningsmiljøer har drevet med de siste ti årene, samt forskningsstrategiene som har ligget til grunn og som vi har til hensikt å forfølge fremover. Forskningsrådet ønsker å undersøke både kapasiteten og kvaliteten på forskningen på nasjonalt nivå

Instituttene har ansvaret for å presentere sin forskning

Fakultetet har i lederforum 5. september fordelt ansvaret for evalueringen til instituttene og NCMM. De skal innen 31. januar 2024 sende inn egenvurderingssskjema for enhtene som evalueres. Informasjonen vil bli vurdert av internasjonale ekspertpaneler organisert etter forskningsemne eller tema.

En av de viktige oppgavene som kommer i tillegg er å oppdatere personpresentasjoner og omtalene av forskningen på våre nettsider på norsk og engelsk. Tydeligere og relevante presentasjoner av forskningen er uansett viktig for vår formidling av forskning og vil fungere som et bakteppe under evalueringen.

Vi evalueres i lys av egne mål og strategier

Forskningen som presenteres skal vurderes i lys av UiOs og fakultetets mål og strategier. På denne måten vil NFR å få mulighet til å få bedre oversikt over hvordan offentlige midler brukes for å legge til rette for forskning av høy kvalitet, og hvordan forskningen vår bidrar til samfunnet.

Utfallet av evalueringen vil ha betydning for vår finansiering

Evalueringen skal resultere i anbefalinger til institusjonene, til Forskningsrådet og til departementene og vil ha store konsekvenser for finansieringsmuligheter iallfall de neste ti årene.

Vår rektor debatterer aktivt med myndighetene, se gjerne denne saken i Khrono: UiO-rektor: Regjeringen svekker meg som leder. Et godt resultat for vårt fakultet i fagevalueringen vil være til god hjelp. La oss legge inn en ekstra innsats i denne prosessen.

Vi i dekanatet vil takke alle våre forskere, forskningsledere, nettredaktører, publisister og de mange andre som bidrar til den viktige jobben med både EVALMEDHELSE forberedelsene og med forskningsformidling generelt

Med vennlig hilsen Jan

Av Forskningsdekan Jan G. Bjålie