English version of this page

Lær fra kolleger i Norden

NorDoc gir deg en unik mulighet til å skreddersy ph.d.-utdanningen din. Planlegg deltakelse på NorDocs sommerskole 2024 i Finland allerede nå! Gjør et smart trekk for din karriere ved å stille til valg som representant for midlertidig ansatte i fakultetsstyrevalget.

Bildet kan inneholde: briller, smil, mikrofon, synsomsorg, kjole skjorte.
Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Anita Dyb. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Kjære kollega,

NorDoc er et nordisk samarbeid om ph.d-utdanningen mellom 17 universiteter i alle de nordiske landene.

NorDoc gir deg muligheter

Fra i sommer har UiO ved Medisinsk fakultet tatt over lederskapet i denne sammenslutningen av universiteter. Kanskje ikke så interessant for deg tenker du kanskje, men da bør du lese videre.

Det flotte NorDoc har fått til er at alle ph.d kandidater ved disse universitetene kan ta noen av sine ph.d. kurs ved universiteter som er medlemmer i NorDoc. Kanskje et annet nordisk universitet kan tilby akkurat det kurset du har hatt lyst til å ta? Har du en ph.d.-kandidat i din gruppe som kunne hatt nytte av dette? Mange av de tilgjengelige kursene har oppstart nå i oktober og november. Fakultetet har lagt ut informasjon om kurspakken til NorDoc her, og Nordoc har også en egen nettside som du kan følge med på.

Jeg er veldig glad for at vi på denne måten kan gi våre ph.d.'er et mye bredere tilbud av kurs, og med dette muligheten til å skreddersy sin egen utdanning. Som ph.d.-kandidat ved en av medlemsinstitusjonenes ph.d.-program kan du delta gratis på kursene i databasen.

Legg planer for neste sommer allerede nå?

Altfor få av våre ph.d.'er har visst om mulighetene Nordoc byr på. Hvert år organiserer NorDoc en sommerskole, The Nordic PhD Summit. Det har vært sukess. Sommerskolen er åpen for alle interesserte, ph.d-kandidater, postdoktorer, veiledere og fakulteter.

Ph.d.-kandidater fra Norden bringes sammen til to dager med interaksjon og vitenskapelige diskusjoner med fokus på nordiske forskningsstyrker og hvordan du får mest mulig ut av doktorgraden din. Som ung forsker får du mulighet til å skape deg et nettverk med andre forskere i Norden.

Neste sommer er det Finland som skal arrangere sommerskolen.  Jeg anbefaler på det varmeste at dere legger planer for deltakelse til neste år.

Skaff deg erfaring fra styreverv

En annen ting det kan være lurt for en ung forsker å gjøre er å skaffe seg erfaring fra et styreverv. Det kan gi deg den erfaringen som gjør deg til den beste kandidaten i jakten på en fast forskerstilling senere.

Universitetsdemokratiet er viktig for ansattes medbestemmelse og medvirkning. I høst skal det velges representant for midlertidig vitenskapelige stillinger til fakultetsstyret.

Fakultetsstyrets medlemmer drøfter og vedtar saker som har betydning for fakultetets fremtid og retning. Som medlem får man unik innsikt i det som skjer, og man får også nettopp, verdifull styreerfaring. Det er en overkommelig oppgave. I løpet av året kandidatene velges for, er det 6 planlagte møter, alle med møtetidspunkt fra kl. 16, slik at det skal være mulig å delta for de fleste.

Jeg vil oppfordre ansatte med forslagsrett om å foreslå aktuelle kandidater, og kandidater som er valgbare til å stille seg til disposisjon for fakultetet. Godt valg!

Postdoktorprogrammet

Høstens kurs i vårt knallgode postdoktorprogram er også verdt å melde seg på om du ikke har tatt dem allerede! Legg spesielt merke til det nye kurset i forskningsveileding som starter i november.

Jeg ønsker dere alle en riktig fin høst!

Vennlig hilsen Grete

Av Visedekan for forskning og forskerutdanning Grete Anita Dyb.
Publisert 19. sep. 2023 13:31 - Sist endret 29. sep. 2023 09:10