English version of this page

Nytt studietilbud i bærekraftig helse

Studiedekan Eli Feiring gleder seg over at MED nå kan tilby et eget honours-sertifikat på masternivå. Målgruppen er spesielt motiverte studenter. De vil få ettertraktet kompetanse som kan bidra til å finne løsninger på bærekraftsutfordringene.

Eli Feiring
Visedekan for bachelor og masterstudiene, Eli Feiring. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

«For en bærekraftig verden» er tittelen på UiOs Strategi 2030. De komplekse bærekraftstfordringene, ikke minst klimakrisen, forplikter oss til kunnskapsutvikling. UiO må ta sin del av ansvaret for å forstå, forklare og forbedre vår verden, sier rektor Svein Stølen.

MED vil bidra til en bærekraftig fremtid

Det medisinske fakultet har tatt mål av seg til å bidra aktivt til en bærekraftig fremtid. Vi må tenke nytt, også innenfor de tradisjonelle fagdisiplinene, for å være pådrivere i det grønne skiftet og møte de samfunnsomstillingene som er påkrevd. Derfor må vi utvikle emner og programmer som gir kunnskap om sammenhengene mellom klima, helse og bærekraft.

Honours-sertifikat for spesielt motiverte studenter

Det er en glede å tilby et nytt honours-sertifikat på masternivå ved fakultetet: «Education for Sustainable Health»! Honours-sertifikatet er utviklet fra SHE- Senter for bærekraft i helseutdanningen og driftes fra Institutt for helse og samfunn.

Et honours-sertifikat er en tilleggsutdanning som tas parallelt med et master- eller profesjonsstudium. Studietilbudet retter seg altså mot spesielt motiverte studenter, som ønsker en ekstra utfordring.

Alle høyere gradsstudenter ved UiO kan søke

Det nye honours-sertifikat Education for Sustainable Health gir 20 studiepoeng, det er engelskspråklig og er åpent for alle studenter ved UiO. Søknadsfrist er 1. november og undervisningen starter i januar 2024. Tilbudet har 30 studieplasser.

Verdifull kompetanse for å kunne bidra til nye løsninger

Formålet med honours-sertifikat er å gi studentene kunnskap, kompetanse og ferdigheter som kan bidra til å finne løsninger på bærekraftsutfordringene.

Undervisningen knyttes blant annet til klimaendringers betydning for helse, sammenhenger mellom menneskers helse og andre biologiske systemer og ulike forståelser av som menes med «et bærekraftig helsevesen». I tillegg får studentene kompetanse i å undervise og veilede andre i bærekraftig helse og helsetjeneste.

Honoursprogrammet på MED blir UiOs tredje

Universitetet i Oslo tilbyr også to andre tverrfaglige honours-sertifikat for høyere grads studenter. Miljøhumaniora og miljøvitenskap ble lansert i 2020 og i høst tilbys også Honours-sertifikat i Livsvitenskapsinnovasjon. På bachelornivå kan studenter ved UiO ta det nye Bærekraftsertifikatet, et bachelortillegg på 20 studiepoeng åpent for alle.

Det er en velkommen utvikling at studenter får mulighet til å øke sin kompetanse gjennom korte studietilbud som tas ved siden av ordinær undervisning. Det blir spennende å se hvor mange som griper muligheten.

Spre ordet om den nye muligheten til dine studenter

Jeg oppfordrer herved alle til å dele informasjon til sine studenter om honours-sertifikatet Education for Sustainable Health!

Du kan søke her: Søknadsfrist 1. november 2023.

Les mer om det nye programmet på studiesidene våre: Honours-sertifikat i Education for Sustainable Health åpent for søkere og Utdanning for bærekraftig helse.

Vennlig hilsen Eli Feiring

Av Visedekan for bachelor og masterstudiene, Eli Feiring