God påske!

Dekanatet gir en oppsummering av semesteret så langt, om pågående aktiviteter ved MED og eksternt samarbeid. Hold av tiden til stort møte om Global helse i Domus Medica 20. juni og Ukrainamøte i Aulaen i sentrum 14. september. Dekanatet ønsker alle en velfortjent påskeferie.

Kjære kollega,

Dekanatet: Grete Dyb, Jan Bjålie, Hanne Flinstad Harbo, Magnus Løberg og Eli Feiring. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Tiden går fort når man har en spennende jobb, og nå er det allerede påske. Vi i dekanatet har hatt noen travle, interessante og også hyggelige måneder som nytt leder-team for Det medisinske fakultet (MED). Takk for alle gode møter og innspill fra dere så langt. Vi er veldig imponert over både bredden, dybden og engasjementet i vårt store fakultet. Det er lett å være stolt over et fakultet med så mange dyktige ansatte og studenter!

Full aktivitet ved MED

Vi vil fortsatt gjerne møte dere ved ulike anledninger, og vi inviterer som dere vet fortløpende til innspill og samarbeid. Vi jobber nå aktivt med en rekke studiesaker, forsknings- og innovasjonssaker i samarbeid med instituttene, enhetene og vår fakultetsadministrasjon. Samtidig driftes våre utdanningsprogrammer, forskerprogram og forskningsstøtte for fullt, og det gjøres et omfattende arbeid innen studieadministrasjon, HR, økonomi og kommunikasjon.

Nye arealer for MED

Vi er nå også i en veldig aktiv fase i arbeidet med arealer for Medisinsk fakultet både i Livsvitenskapsbygget, i alle deler av Oslo universitetssykehus, på Ahus og med nye lokaler for Institutt for helse og samfunn. Vi deltar på en rekke møter også utenfor MED, både med de andre fakultetene ved UiO, sykehus og andre institusjoner i regionen og lokale, regionale og nasjonale samarbeidsmøter.

Oppfølgning av politiske prosesser

Det pågår også nå en rekke politiske prosesser som er av betydning både for universitets- og helsesektoren i Norge. Det er kommet og kommer flere meldinger som vi må ta stilling til, som for eksempel om helsepersonell, kvinnehelse, kompetanseutvikling, persontilpasset medisin, folkehelse og profesjonsutdanninger. – Og vi lever i en verden preget av store globale utfordringer med krig og klimaproblemer, som er av stor betydning for helsesituasjonen på tvers av landegrensene. Vi vil sette søkelys på de sistnevnte temaene i to store arrangementer for alle ved MED; hold av 20. juni til stort møte på Domus Medica om global helse - av betydning for oss alle, og 14. september til møte om Ukraina i den flotte Aulaen i sentrum.

Ønsker alle en velfortjent påskeferie

Det har vært en glede å ta fatt på denne dekan-perioden og starte samarbeidet med dere, og vi ser alle frem til fortsettelsen. Takk for den store, imponerende jobben dere gjør for å løse vårt felles, viktige samfunnsoppdrag på en veldig god måte. Nå håper vi at dere alle snart får noen vel fortjente fridager i påsken som ligger foran oss. God påske!

Vennlig hilsen Hanne, Jan, Grete, Magnus og Eli

Av dekanatet