English version of this page

Populære studieprogram ved MED

Visedekan for bachelor- og masterstudier Eli Feiring skriver om de gode søkertallene til våre studier, og er spesielt stolt av responsen på vårt nye masterprogram i folkehelsevitenskap og epidemiologi. Hun reflekterer også over behovet for internasjonal orientering og erfaringsutveksling.

Kjære kollegaer,

Visedekan for bachelor- og masterstudier Eli Feiring. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Søkerne strømmer til UiO og fakultetets studieprogrammer er svært populære blant nye studenter. Mens medisinstudiet har 8 førstevalgs-søkere per studieplass, følger de internasjonale masterstudiene Health Economics, Policy and Management, European Master in Health Economics and Management og International Community Health med henholdsvis 7,2, 6,4 og 6,3 førstevalgs-søkere per plass. Vårt helt nye masterprogram i folkehelsevitenskap og epidemiologi har også fått god respons, med 5,3 førstevalgs-søkere per plass. Dette gir oss grunn til å være stolte!

Tverrfaglige programmer er populære

Ved UiO er de tverrfaglige programmene særlig populære blant søkerne, og dette ser vi også gjelder våre studier. Mange av de utfordringene helsevesenet står overfor, krever en tverrfaglig tilnærming. Både bachelorstudiet og flere av masterstudiene ved fakultetet kjennetegnes av at det undervises med utgangspunkt i ulike fagdisipliner. Våre lærerkrefter hentes blant annet fra sosiologi, statsvitenskap, filosofi, økonomi, juss, historie, antropologi og psykologi, i tillegg til helsefag. Det er viktig at vi fortsetter å fornye våre studietilbud slik at fag og fordypninger på tvers av programmene våre kan kombineres.

Internasjonal orientering ved Medisinsk fakultet

I Rektoratbloggen understreker rektoratet at mangel på internasjonal orientering i Utsynsmeldingen ikke må bremse UiOs ambisjoner internasjonalt. Ved Medisinsk fakultet jobbes det med å utvikle ulike typer av samarbeid med internasjonale partnere, både gjennom Circle-U.-samarbeidet, men også innenfor andre arenaer.

Karrieresamling for masterstudenter

I disse dager deltar noen av oss på karrieresamling for masterstudenter fra de fire samarbeids- universitetene i vårt europeiske studieprogram European Master in Health Economics and Management (Eu-HEM), nemlig Erasmus-universitet i Rotterdam, Universitetet i Bologna, MCI i Innsbruck og UiO. Dette masterprogrammet har som formål å forberede studentene til en internasjonal karriere i helsesektoren.

Karrieresamlingen er en mulighet for masterstudentene til å få hjelp til å arbeide med CV, LinkedIn profil, jobbsøknader, mockintervjuer og presentasjoner. Tidligere studenter er inviterte til å fortelle om sine erfaringer med overgangen fra student til arbeidstaker og om sin karriere så langt. I tillegg presenterer studentene sine masteroppgaver og får tilbakemelding i grupper.

Mye å lære

Det er mye å lære av samlinger som denne – og mer generelt, av å utvikle internasjonale studie-avtaler, av å sende ut og motta studenter, av å arbeide med undervisningstilbudet sammen med internasjonale kollegaer og av å sensurere og veilede sammen med ansatte fra andre universiteter. Spørsmålet er om vi er gode nok på å utveksle slike erfaringer internt ved vårt eget fakultet. Her kan vi bli bedre!

Vennlig hilsen Eli

Av Visedekan for bachelor- og masterstudier Eli Feiring