English version of this page

Hvordan kan vi bidra til to nye samfunnsoppdrag?

Forskningsdekan Jan Bjålie adresserer de to nye samfunnsoppdragene i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning. Hvordan kan din forskning bidra til å løse noen av utfordringene i samfunnsoppdragene?

Jan Bjålie
Forskningsdekan Jan Bjålie. Foto: Christian Wangberg, UiO

Kjære kollegaer,

Hovedformålet med langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er å sikre forutsigbarhet, åpenhet og langsiktighet rundt nasjonale kunnskapsinvesteringer.

I den nye planen fra i høst har regjeringen lansert to nasjonale samfunnsoppdrag for å bidra mer til at forskningen tas i bruk i samfunnet: Bærekraftig fôr og Inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.

• Bærekraftig fôr

Gjennom samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr vil regjeringen bidra til at alt fôr til husdyr og oppdrettsfisk i Norge skal komme fra bærekraftige kilder. Dette vil være et viktig bidra til å redusere klimagassutslipp i norsk fôrindustri, sikre bedre utnyttelse av ressursene våre og bedre matsikkerheten vår.

• Inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv

Utenforskap har ofte rot i erfaringer tidlig i livet. Ved å redusere andelen unge mennesker som står utenfor, skaper vi verdier både for enkeltmennesker og for samfunnet. På den måten vil vi bygge et sterkere demokrati og bidra til å utjevne forskjeller.

Hvordan kan MEDs forskning bidra?

Spørsmålet er hvordan vi kan bidra inn mot disse samfunnsoppdragene med vår forskning og utdanning. Det er fristende å tenke at ernæring og antibiotikaresistens er naturlige innfallsvinkler inn mot samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr. Psykisk helse er et opplagt tema ved snakk om inkludering av flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.

Men det er også viktig at vi forsøker å ha et åpent blikk og ser etter andre muligheter til å bidra til samfunnsoppdragene. Kan din forskning gi langsiktige bidrag til å løse utfordringene i de to samfunnsoppdragene?

Utvikling av det norske forskningssystemet

De to samfunnsoppdragene skal også sees som piloter som skal gi regjeringen erfaringer om hvordan slike oppdrag kan fungere i det norske forskningssystemet. Ved å bidra aktivt inn vil vi være med på utviklingen.

Jeg vil gjerne høre med dere hvordan dere tenker vi kan løse dette. Hvordan kan din forskning bidra til regjeringens utvalgte samfunnsoppdrag? Kunne du tenke deg å for eksempel bidra inn i et panel som kunne jobbe frem noen forslag på hvordan MED kan bidra? Bruk dekanatets digitale postkasse til å melde din interesse og kom gjerne med innspill og ideer.

Av forskningsdekan Jan Bjålie
Publisert 23. mars 2023 08:45 - Sist endret 20. apr. 2023 13:46