English version of this page

Senter for pandemi og én-helseforskning er i gang

Gjesteinnlegg: Konstituert leder for Senter for pandemi og én-helseforskning (P1H), Jens Petter Berg, skriver om tankene bak opprettelsen av senteret som hadde offisiell åpning 30. mai.

Jens Petter Berg
Senterleder og professor Jens Petter Berg. Foto: Ine Eriksen, UiO

Åpningsseminaret for Senter for pandemi og én-helseforskning (P1H) 30. mai samlet en rekke sentrale pandemiaktører og forskere til innlegg og debatt og ca. 70 tilhørere i Domus Bibliotheca. Ordskiftet viste tydelig at det er mange sentrale spørsmål som vi ikke har gode svar på og at en tverrfaglig tilnærming er nødvendig for å kunne forstå mer av ikke bare de grunnleggende biologiske mekanismene ved en smittsom sykdom, men også psykososiale, samfunnsmedisinske, juridiske og religiøse forhold og konsekvenser. Forsker og overlege Asgeir Johannessen ga et levende innblikk i det hektiske arbeidet på en infeksjonsmedisinsk avdeling våren 2020. Samtidig var hans store dilemma at pandemien i Norge hindret ham i å arbeide med en annen stor og alvorlig infeksjonssykdom – hepatitt B – i det globale sør.

Etablering av P1H

P1H ble opprettet ved Medisinsk fakultet for et halvt år siden og inkludert som ett av tre sentre i fakultetets Senter for bærekraftig helse (SUSTAINIT). Formålet med senteret er å fremme konvergens og tverrfaglig forskning og forskerutdanning innen pandemi og én-helse og å synliggjøre, promotere, supplere og videreutvikle pågående og nye prosjekter innen disse områdene ved UiO og nære samarbeidspartnere. Vi starter arbeidet med å etablere en multidisiplinær plattform og strategi med en workshop 15.-16. juni for å identifisere kunnskapshull og etablere samarbeidsformer for fremtidig samarbeid om søknader og prosjekter. Det er sendt ut en bred invitasjon til workshop’en som vil samle ca. 40 deltakere både fra UiO og samarbeidspartnere.

En portal for samarbeid og bedre synergi

COVID-19 viste at UiO har mange meget sterke forskningsmiljøer innen pandemi og én-helseforskning, og at de er spredt på hele universitetet. Ved etableringen av et senter vil vi kunne få en bedre synergi. I tillegg får vi en portal for samarbeid med institusjoner i samfunnet rundt oss. Selv om WHO nylig informerte om at COVID-19 ikke lenger utgjør en internasjonal folkehelsekrise, vil det oppstå nye utbrudd av infeksjonssykdommer og potensielle pandemier.

Pandemier kan unngås

Utbrudd kan forekomme i forbindelse med overføring av mikroorganismer fra dyr til mennesker. Faktorer som tap av biodiversitet, antimikrobiell resistens, høy befolkningstetthet og klimaendringer øker risiko for utbrudd. Forskning er nødvendig for å forstå mekanismer og samspillet mellom disse faktorene. I tillegg må vi få mer kunnskap om hva som får et utbrudd til å bli en pandemi og hvordan dette kan forhindres. Larry Brilliant, som bidro til utryddelsen av kopper har uttalt at «Outbreaks are inevitable, but pandemics are optional». Dette krever kunnskap ikke bare om biologiske mekanismer, men også om samfunnene som et utbrudd skjer i og som det skal forhindres i å spre seg til.

P1H skal ha en multidisiplinær tilnærming

Det gjør at selv om P1H er etablert ved MED, vil det ha en multidisiplinær tilnærming som speiler det tverrfakultære initiativet ledet av professor Nils Chr. Stenseth for å etablere et pandemisenter ved UiO. Ved senteret er det nå en konstituert leder (Jens Petter Berg) i 50 % stilling finansiert av MED, en 30 % nestlederstilling (Nils Chr. Stenseth) finansiert av MN og en prosjektkoordinator (Jason Whittington) finansiert ved en tildeling fra UiO:Livsvitenskap. P1H er svært takknemlig for tildelingen som også gjør det mulig å delvis finansiere en tverrfaglig forskningsgruppe og en studentgruppe ved senteret.

Jens Petter Berg

Les mer om åpningsarrangementet: Fra krise til mulighet: Fremtidens pandemiberedskap.

Noen bilder fra åpningen

Åpningen av Senter for Pandemi- og Én-Helseforskning (P1H)
Av konstituert senterleder Jens Petter Berg
Publisert 14. juni 2023 15:35 - Sist endret 16. nov. 2023 14:35