English version of this page

Ny strategi for Medisinsk fakultet

Dekan Hanne Flinstad forteller om prosessen med å få på plass en strategi for fakultetet, Holmenkollstafetten og god respons på frokostinvitasjonene.

Kjære studenter og kollega,

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo på sitt kontor i Sogn Arena. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Arbeidet med ny strategi for fakultetet er godt i gang, etter en god start på seminar med fakultetets ledere i april.

Målene vi gikk til valg på

Da vi startet opp strategiarbeidet på nyåret, tok vi utgangspunkt i vår valgplattform, der hovedmålene var beskrevet som følger:

• Å styrke fakultetet som et fremragende studiested og en ledende forskningsinstitusjon og aktiv samfunnsaktør.
  • Å utvikle fakultetet i takt med ny kunnskap og samfunnets behov
  • Å bedre organiseringen ved fakultetet og sikre god samhandling med enheter, ansatte, studenter og andre partnere

I valgplattformen beskrev vi vår visjon på følgende måte: «Fremragende og nyskapende forskning og utdanning til beste for individ og samfunn".

Vi har nå startet arbeidet med å videreutvikle både visjonen og våre mål i er samarbeid med våre ansatte, og vi vil gjennom lederne ta imot innspill fra alle.

Verktøyene våre fra valgplattformen

Vi synes vi har god nytte av verktøyene vi lanserte i valgplattformen:

• Synliggjøre: Vi vil forbedre og benytte samarbeids- og kommunikasjonsformer som sikrer åpne prosesser og gjør arbeidet ved fakultetet mer synlig både innad i organisasjonen og utad overfor befolkningen og våre samarbeidspartnere.
  • Involvere og samarbeide: Vi vil stimulere til samarbeid både internt og med eksterne partnere. Vi vil legge til rette for at flere ansatte og studenter blir involvert i utviklingen og styringen av fakultetet.
  • Beslutte, gjennomføre, evaluere: Vi vil forankre beslutninger i åpne, tidsavgrensede prosesser, gjennomføre tiltak, evaluere resultater og ved behov følge opp med nødvendige korreksjoner.

Skisse over prioriterte satsninger til rektor og styret

Rektor har allerede bedt oss å skissere tre særskilte utviklingsområder.

Innen studier vil vi arbeide spesielt med studieplasser for medisin på desentrale campus, vi vil gjøre en gjennomgang av bachelor og masterprogram og jobbe med digital infrastruktur og rekruttering til undervisning.

Innen forskning og innovasjon vil vi forbedre forskerutdanningen. og utvikle et veikart for forskningsfinansiering. Vi vil også jobbe med Livsvitenskapsbygget og andre areal.

Innen personalarbeid og organisasjon vil vi implementere og evaluere endringer i organisasjonen, stimulere til samarbeid mellom enheter og redusere midlertidige ansettelser.

Arbeid med strategi og handlingsplaner

Dekanatet jobber nå med å sammenstille et utkast til strategi, som skal diskuteres i ledermøter og deretter sendes ut til ansatte med invitasjon til å gi innspill.

Neste steg blir å få på plass en handlingsplan. Vi vil oppnevne en arbeidsgruppe som skal utarbeide utkast fra 15. august til 1. oktober. Deretter vil planen diskuteres i ledermøter, med enheter og i budsjettsamlingen i slutten av oktober. Handlingsplanen legges frem i Fakultetsstyremøtet for vedtak i desember og skal brukes som et aktivt arbeidsredskap i enhetene. Status for arbeid i henhold til handlingsplanen skal tas opp i ledermøter to ganger årlig.

Årets Holmenkollstafett

Mange spreke og blide folk gjorde en stor innsats i Holmenkollstafetten 13. mai. Takk til alle som stilte fra oss! Noen deltagere er mer proffe enn andre, men innsatsen og humøret var på topp hos alle. Både fakultetsadministrasjonen, Klinmed og IMB stilte med egne lag. Det viktigste er som kjent ikke å vinne, men å delta, og det var gøy!

Universitetsledelsen starter arbeidsgruppe om OD og MED

Fakultetsledelsen oppfordrer alle til å ta godt imot en arbeidsgruppe som skal utrede effekter av en mulig felles organisering av OD og MED. Det understrekes at prosjektet er universitetsledelsens initiativ. Les mer i denne saken eller snakk med din nærmeste leder hvis du lurer på noe om dette.

God respons på frokostinvitasjon

Takk for respons på frokostmøteinvitasjonen som er sendt ut. Fortsatt er det mulighet for å komme å ta en frokostprat med meg før sommerferien. Enten mellom kl 8- 9 onsdag 31. mai eller torsdag 8. juni ved oppmøte hos fakultetsadministrasjonen, Sogn Arena, 2. etasje. Påmelding sendes senest uken før til Solmaz Azar ved å fylle ut nettskjemaet for frokostene

Hilsen Hanne

Fakultetsledelsens ledersamling med stragegiseminar. Foto: Thomas Olafsen, UiO