English version of this page

Studiedekanene presenterer seg

Prodekan Magnus Løberg og visedekan Eli Feiring presenterer seg og sine tanker om arbeidet fremover.

Prodekan Magnus Løberg, dekan Hanne Flinstad Harbo og visedekan Eli Feiring

Fv: Prodekan Magnus Løberg, dekan Hanne Flinstad Harbo og visedekan Eli Feiring som gleder seg til å ta fatt på den spennende oppgaven å lede fakultetes arbeid med studiene våre. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Våre to nye engasjerte studiedekaner Magnus Løberg og Eli Feiring, er opptatt av å se og høre studentene, og møte deres behov. Hvis du ikke fikk med deg deres appell til studentene i valgkampen kan du se videoen her. Nedenfor kan du lese deres første innlegg til ledelsens spalte hvor de presenterer seg og sine tanker om arbeidet fremover.

Prodekan for studier Magnus Løberg

Magnus Løberg
Prodekan for studier Magnus Løberg. Foto: Øystein Horgmo, UiO

Jeg gleder meg til å jobbe sammen med alle de flotte underviserne vi har på fakultetet, administrasjon og studenter om å gi et veldig bra utdanningstilbud. Jeg synes det er spesielt hyggelig at studentene heier på oss i det nye dekanatet. Sammen skal vi legge til rette for at studentene kan utvikle seg til å bli trygge fagpersoner og samfunnsaktører, sagt på en annen måte; de vi ønsker å ha som kolleger i fremtiden. Vi er så heldige å ha et fantastisk utgangspunkt. Vi rekrutterer flinke og reflekterte personer som studenter på våre utdanninger, og bidrar til å forme fagpersoner som er svært ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Jeg er utdannet lege, og har undervist medisinstudenter i faget «Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitetsforbedring» (KLoK) i mange år. Mange studenter vil nok se parallellen mellom de verktøyene vi i dekanatet vil bruke (synliggjøre; involvere og samarbeide; beslutte, gjennomføre og evaluere) og hvordan de selv jobber med KLoK-oppgavene. Jeg ønsker at vi i dekanatet også i praksis skal være gode forbilder for studentene i deres læring og utvikling.

Det pågår mye bra utviklingsarbeid innen utdanning på fakultetet. To eksempler:

Til høsten åpner vi vår første desentraliserte campus på medisinstudiet – UiO Campus sør. Det er vi sikre på at blir et meget bra tilbud for studentene, og et viktig løft for det medisinske fakultet og for Agder-regionen.

Våre undervisere og fagmiljø brenner for at medisinstudentene skal bli godt skikket til å jobbe som leger i fremtiden. En måte de bidrar til dette er ved å utvikle gode elektroniske læringsressurser som både brukes i den organiserte undervisningen og som studentene bruker på egen hånd – dette er veldig verdifullt, og er en type aktivitet som vi som dekanat vil satse på.

Allerede fra våren starter vi med introduksjonsseminar for nye undervisere på fakultetet. Vi vet at mange er usikre på både praktiske og pedagogiske sider ved hva det vil si å jobbe på Universitetet og å lære opp nye kolleger. Som del av dette vil vi også vise konkrete tips og triks til hvordan man kan gjøre utdanningen både engasjerende og lærerik! Jeg ser frem til å jobbe for fremragende utdanning på det medisinske fakultet.

Visedekan for studier Eli Feiring

Eli Feiring
Visedekan for studier Eli Feiring. Foto: UiO

Visste du at over 700 studenter ved Det medisinske fakultet studerer fag som ernæring, folkehelse og epidemiologi, helseøkonomi, administrasjon og ledelse, helsepolitikk, medisinsk sosiologi, antropologi og historie, internasjonal og global helse og medisinsk etikk?

Kort sagt: Vi har et spennende fler- og tverrfaglig studietilbud på fakultetet. Som ny visedekan for studier, er de 8 bachelor- og masterutdanningene våre mitt ansvarsområde. Jeg ser frem til å arbeide med å videreutvikle de mange gode programmene vi tilbyr - lokalt, men også med tanke på vår internasjonale orientering.

Jeg er utdannet statsviter med samfunnsøkonomi, etikk og politisk filosofi i fagkretsen og jeg er professor i helsepolitikk og medisinsk etikk. Jobben min på HELSAM har lært meg hvor viktig – og utfordrende – det er å forstå medisin, helse og helsetjenester fra ulike faglige ståsted. Innsikt fra humaniora og samfunnsvitenskapelige fag bidrar til bredere og bedre kunnskap om medisin og helse, det er jeg ikke i tvil om. Studentene ved fakultetet har behov for fler- og tverrfaglig kompetanse for å undersøke, forstå og bidra til å løse alt fra de helt store spørsmålene knyttet til hvordan vi skal møte globale utfordringer -  til konkrete utfordringer i team-organiseringen på arbeidsplassen. Jeg gleder meg til å samarbeide med studentene, administrasjonen og lærerne våre for å tilby fremragende bachelor- og masterprogrammer ved Det medisinske fakultet.

Av dekanatet
Publisert 12. jan. 2023 09:03 - Sist endret 6. apr. 2023 17:04