English version of this page

Legeutdanningen vår må trappes opp

Dekan Hanne Harbo har skrevet kronikk sammen med rektor Svein Stølen om behovet for nye studieplasser i medisin på MED. UiO må snarest få et klart oppdrag fra myndighetene for å løse samfunnsutfordringen at vi utdanner for få leger.

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Kjære alle kollegaer og studenter,

En sak som opptar oss i fakultetsledelsen om dagen er behovet for flere studieplasser i medisin her til lands. Grimstadrapporten fra 2019 konkluderte med at Norge bør øke antallet studieplasser for leger med 440 og at en stor del av disse plassene må legges til Det medisinske fakultet ved UiO på grunn av lokalisering i den mest folkerike delen av Norge.

Myndighetene må på banen

Kun halvparten av Norges leger blir utdannet i Norge. Foreløpig har ikke myndighetenes tiltak for å utdanne flere leger på hjemmebane monnet i særlig grad. UiT har de siste årene fått til sammen 55 nye studieplasser, mens NTNU, UiB og UiO har fått 40 studieplasser hver, hvis årets statsbudsjett vedtas. Det har dessuten oppstått en ny og overraskede situasjon, da det i høst for første gang ble angitt i statsbudsjettet spesifikt hvor enkelte studieplasser skal lokaliseres, henholdsvis på Sørlandet for UiO, ved Gjøvik for NTNU og i Stavanger for UiB.

MED i gang med desentrale studiesteder

Fakultetet og UiO har lenge planlagt for å øke kapasiteten for legeutdanningen. Som en del av dette, åpnet vi i allerede i august 2023 UiO Campus sør, uten øremerkede midler fra statsbudsjettet. Høstens studenter skal ta et år på Sørlandet. Fra neste år vil det komme studenter som skal bo og studere på Sørlandet i opptil tre år. Vi ser at dette vil legge til rette for bedre rekruttering av leger utenfor Oslo, og i Agder spesielt.

UiO har hatt en samarbeidsavtale med Sykehuset Innlandet HF i 20 år. 134 av våre studenter har til enhver tid praksisplass hos dem. Vi har 25 UiO-ansatte i helsetjenesten i Innlandet. Det er viktig og riktig nå å utvide dette samarbeidet med Sykehuset Innlandet HF og hele Innlandsregionen ved å etablere UiO Campus Innlandet i 2025.

UiO jobber med å få på plass flere campuser

Ved fakultet arbeider vi nå videre med planer for hvordan vi kan utdanne flere og gode leger ved å videreutvikle både våre eksisterende og nye studiesteder. Vi tar ansvaret for å utvikle dette på best mulig måte, i samarbeid med våre kolleger både ved helseforetak og andre universiteter og høyskoler i Norge.

Vennlig hilsen Hanne

Velkomstmøtet for alle nyansatte og treff for nye professorer og førsteamanuenser

Velkomstmøter
Av Dekan Hanne Flinstad Harbo