English version of this page

Velkommen til nytt semester!

Dekan Hanne Flinstad Harbo ønsker alle ansatte og studenter velkommen til høstsemesteret for 2023.

Kjære studenter og ansatte!

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo på sitt kontor i Sogn Arena. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Nå er de fleste snart tilbake etter ferien og klare til å starte på nye oppgaver.
Jeg ønsker spesielt alle våre nye studenter velkommen til spennende og viktige studier hos oss, og vi gratulerer alle dere som har nådd nye milepæler både innen studier og forskning.

Vi i dekanatet er allerede godt i gang og jobber med mange forskjellige saker fortløpende.

Under kan du lese om fire aktiviteter vi vil være spesielt opptatt av i de første ukene etter ferien.

Bli med på «Helse for Ukraina»

Vi må alle bidra i arbeidet med de store utfordringene vårt samfunn står i.

Derfor ønsker vi både studenter og ansatte ved Det medisinske fakultet og interesserte gjester velkommen til semesterstart nå i høst med møtet «Helse for Ukraina».

Det går av stabelen 14. september kl 10-16. Meld deg på og bli med på å fylle Aulaen!

Her markerer vi at vi som har kunnskap og kompetanse om helse har en viktig rolle i arbeidet med å bistå ukrainere i den brutale krigen de er midt inne i.

Våre forskere, klinikere og samarbeidspartnere gjør allerede en viktig jobb med å spre kunnskap, tilby kompetanse og delta direkte i hjelpearbeid. Dette gjelder både i Ukraina og for ukrainske flyktninger i Europa og i Norge.

Nå samler vi sentrale kunnskaps- og kompetansemiljøer for å dele erfaringer og utfordringer i dette arbeidet slik at vi kan lære mer om hva som trengs, hva som nytter og hvordan vi skal ta denne innsatsen videre.

Visjon, strategi og årsplan: Kom gjerne med dine innspill

For oss i fakultetsledelsen vil høsten også benyttes til å lage årsplan for arbeidet ved fakultetet frem til 2026. Planen er basert på en relativt kortfattet strategi, som ble utarbeidet gjennom våren i et svært godt samarbeid mellom lederne ved instituttene, enhetene, fakultetsadministrasjonen og dekanatet.

Årsplan-arbeidet skal bygge på fakultets visjon for denne perioden, som er:

Fremragende kunnskap for fremtidens helse

Vi har tre overordnede mål for fakultet

1. Mål for utdanning: Tilby fremragende helseutdanning for et bærekraftig samfunn.
  2. Mål innovasjon og forskning: Tilrettelegge for innovasjon og fremragende, relevant og banebrytende forskning.
  3. Mål for personal og organisasjon: Videreutvikle ansattes virke og kompetanse i en fleksibel organisasjon.

Alle ansatte og student-representanter inviteres nå til å komme med innspill til årsplan-arbeidet gjennom deres ledere og enheter.

UiO Campus sør

24. august åpner vi UiO Campus sør. Dette skjer med en høytidelig åpningsseremoni og stort oppmøte ved det nye studentsenteret vårt ved Sørlandet sykehus. Det er en historisk dag for både Det medisinske fakultet, UiO og Sørlandsregionen når noen av våre medisinstudenter nå skal gjennomføre deler av utdanningen ved Sørlandet Sykehus HF og i Agders kommuner.

I kronikken Desentralisert legeutdanning sikrer bedre legedekning beskriver vi hvordan UiO Campus sør er et tiltak mot legemangel. Kronikken er skrevet i samarbeid med Sørlandet sykehus HF.

Medisinsk forskningsfestival på Teknisk museum

Vi arrangerer også i år en forskningsfestival for elever og familier på Teknisk museum. Festivalen er en del av Forskningsdagene og vi hører rykter om svært celebert besøk i år!

Her kan vi virkelig få  frem forskningen vår og møte publikum på en god måte. Det er stor interesse fra publikum og jeg håper mange miljøer vil delta med stands eller korte foredrag. Fakultetet bidrar både økonomisk og praktisk.

Kontakt prosjektleder Hanne Bjerknes om du er interessert i å være med eller har spørsmål.

Her kan du se bilder fra festivalen i fjor

Årets festival pågår i to dager. Torsdag 21. september er skoler i Stor-Oslo invitert og over 400 elever er allerede påmeldt.

Med dette ønsker jeg dere alle hjertelig velkommen til et nytt semester og ser frem til mye spennende og viktig arbeid og samarbeid!  Ser frem til å møte dere rundtom!

Vennlig hilsen Hanne

Av dekan Hanne Flinstad Harbo