English version of this page

Vi blir gjerne kjent med flere miljøer

Dekan Hanne Flinstad Harbo gir i hvert nyhetsbrev et innblikk i hva dekanatet jobber med og det som skjer på fakultetet. – Nå har vi vært rundt på alle større enheter og fått et overblikk, men vi vil gjerne møte flere. Inviter oss gjerne til deres faste møte, skriver hun.

Kjære kollega,

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo på sitt kontor i Sogn Arena. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Nå har vi vært rundt på alle større enheter og fått et overblikk over fakultetet. Vi ønsker å treffe flere av dere. Inviter oss gjerne til avdelingen eller seksjonen din. Gjerne på et tidspunkt når dere har vanlige møtepunkt så vi kan treffe flere.Ta kontakt!

Ellers jobber vi mye med Campus innlandet om dagen. Forbedring av studieprogrammene,  videreutvikling av postdoktorprogram og Ph.d.-program.

Kvinnedagen

I anledning kvinnedagen 8. mars har Hilde Bondevik og Kari Nyheim Solbrække skrevet et innlegg for Medisinbloggen til refleksjon. Bør helsevesenet behandle kvinner og menn likt? Når er det riktig, og når er det galt? Og hva med de som ikke identifiserer seg som noen av delene?

Selv har jeg på Kvinnedagen minnet om forskeren Rosalind Franklins historie på MED sine sosiale medie-plattformer. Hun bidro til å oppdage DNA-strukturen, uten å bli anerkjent for dette før mange år etter sin død. «The Dark Lady of DNA» bør være et forbilde for oss forskere. Hun hadde en helt sentral rolle ved den banebrytende oppdagelsen av DNA-molekylet. Kvinner trengs i alle roller i samfunnet, og det har ikke gått av seg selv å komme dit vi er i dag.

Takk for innsatsen på Åpen dag

Denne uken er det også Åpen dag hvor UiO tar imot 3000 elever som vi håper vil velge å studere hos oss. Engasjerte studenter, forelesere og studiekonsulenter fra studieprogrammene helseledelse og helseøkonomi, klinisk ernæring og medisin bidrar med mini-forelesninger og informasjon på stand.

Vi vet fra tidligere arrangementer at 80 % sier at de fikk god og nyttig informasjon av studenter de snakket med. Over 70 % fikk mer lyst til å studere ved UiO etter Åpen dag og flertallet av de som i utgangspunktet ikke ville studere ved UiO endrer mening etter Åpen dag. Tusen takk for innsatsen dere gjør på vegne av MED og UiO.

Vennlig hilsen Hanne

Bilde fra Lederfourm
Hverdagen er igang. Her fra Lederforum på forrige møte 28. februar. Foto: Kyrre Vigestad, UiO

Av Dekan Hanne Flinstad Harbo