English version of this page

Vår og nye muligheter

Dekan Hanne Flinstad Harbo forteller om utdelingen av fakultetets undervisningspris og at enhetene HELP og Sustainit har endret plassering i organisasjonen. Les også om Forskningsdagene, Forsker Grand Prix, bygging ved Domus Medica og seminar om kvinners helse.

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Kjære alle ansatte,

Håper dere har hatt en bra påske!

Undervisningspris ved MED

Vi startet friskt opp igjen etter påske med utdeling av fakultetets første undervisningspris på profesjonsstudiet i medisin. Tillitsvalgte på hvert kull nominerte to kandidater, hvoretter utdanningslederne ved de tre instituttene valgte ut tre kandidater som gikk videre til avstemming blant medisinstudentene.

Store gratulasjoner både til prisvinner Marit Inngjerdingen og til de mednominerte Johanne Egge Rinholm og Jan Ivar Røssberg. Alle deltok ved utdelingen 2. april: Til topps med engasjement og tydelighet

HELP og SUSTAINIT

fakultetesstyremøtet 12. mars ble det vedtatt en mindre intern omorgansiering fra 1. april 2024 for våre to nyeste enheter, Enhet for helsefaglig pedagogikk (HELP) og Enhet for bærekraftig helse (SUSTAINIT). Flyttingen får ikke konsekvenser for utførelsen av enhetenes oppgaver og funksjoner.

HELP understøtter aktiviteter innen digital infrastruktur knyttet til eksamen og studier, pedagogisk utviklingsarbeid og e-læring, kvalitetsarbeid mot medisinstudiet og SamPraks. Det har i løpet av 2023 blitt gjennomført et svært godt arbeid med å etablere og utvikle enheten, og det legges nå til rette for best mulig organisering ved at HELP nå blir en seksjon under fakultetsdirektøren med faglig ledelse fra studiedekan.

SUSTAINIT er nå flyttet i sin helhet som en enhet innunder Helsam. Det er gjort et meget imponerende arbeid som skal videreføres og videreutvikles. Leder, professor Eivind Engebretsen, har skrevet et fint gjesteinnlegg i denne utgaven av MED-nytt, om de viktige oppgavene SUSTAINIT skal arbeide videre med.

Vi gratulerer og ønsker velkommen professor Gunnveig Grødeland som nytilsatt leder for SUSTAINITs Senter for pandemi og enhelseforskning (P1H), og er svært glade for at professor Jens Petter Berg fortsetter ved SUSTAINIT som forsknings- og utviklingsleder.

Forskningsdagene med Forsker Grand Prix

Forskningsdagene har i år helse som hovedtema, og da skal vi være tydelig tilstede. I tillegg til medisinsk forskningstorg på Teknisk museum vil vi også delta i Forsker Grand Prix i år, en slags konkurranse i forskningsformidling, med nasjonal finale i Oslo 28. september. Invitasjon til alle ph.d.-studenter om å melde sin interesse går ut på e-post i disse dager.

Domus Medica i skyggen av nye sykehusbygg

Vår hovedbygning Domus Medica har en bråkete nabo om dagen. Fra 10. april vil det gjøres sprengningsarbeid to ganger daglig i en måneds tid fremover, og i perioder vil det bli endringer i kollektivtransporten til bygget. Institutt for medisinske basalfag har laget en nettside for å holde oss oppdatert som har fast plass under "Orienteringer" i MED-nytt eller se lenke til IMBs oversikt her. Jeg ønsker alle dere som holder til i bygget godt mot.

Kvinners helse er et viktig tema for oss på MED

Kom på seminar 12. april: Kvinners helse på Litteraturhuset. Hvordan er kvinneperspektivet representert i medisinsk utdanning og forskning? Er kvinners helse lavt prioritert i ressursfordelingen.

Jeg kommer! Kommer du?

Hilsen Hanne

Noen bilder fra de seneste aktivitetene

Bilder utdeling av første undervisningspris for medisinstudiet 2. april.

Bilder fra aktiviteter etter påske til MED-nytt nr. 7
Av Dekan Hanne Flinstad Harbo