English version of this page

Velkommen til nytt semester

Dekan Hanne Flinstad Harbo ønsker alle ansatte og studenter velkommen til høstsemesteret for 2024, inkludert ti utvekslingsstudenter fra Gaza, som vi tar varmt imot hos oss dette semesteret. Spesielt velkommen også til ny fakultetsdirektør og ny økonomisjef ved fakultetet.

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Kjære kolleger,

Velkommen tilbake til et nytt semester! Håper dere har hatt en fin sommer og en god ferie!

Vi starter dette høst-semesteret med den gledelige nyheten at vi får lov til å ta imot ti medisinstudenter fraAl Azhar-universitetet i Gaza som utvekslingsstudenter i det engelskspråklige semesteret i det femte studieåret på medisinstudiet denne høsten.

Flere hundre medisinstudenter i Gaza flyktet til Kairo etter at krigen brøt ut. Ti av disse studentene er nå nøye valgt ut til å komme til UiO av ledelsen ved medisinstudiet ved Al Azhar-universitetet. Vi har også intervjuet og har kontakt med studentene på zoom.

Legebehov på Gaza

All utdanning på Gazastripen har stoppet opp. Det er nå et svært stort behov for helsetjenester og medisinsk personell på Gazastripen, både som følge av krigshandlingene, men også for å håndtere ordinære sykdommer i befolkningen. Ved å ta imot disse studentene vil vi få bedre innsikt i hvordan vi kan hjelpe Al Azhar-universitetet med å få utdanningen sin i gang igjen.

Det har i løpet av sommeren vært en rekke medieoppslag om saken, som oppsummeres på våre nettsider: Legestudenter fra Gaza får likevel komme til UiO.

Både rektor Svein Stølen, jeg og vår professor Anne Kveim Lie har også skrevet om hvorfor dette er en viktig og riktig sak for vårt fakultet og for UiO:

Nye ledere ved fakultetet

Vi ønsker vår nye fakultetsdirektør Hanna Ekeli og vår nye seksjonssjef for økonomiseksjonen, Helena Müller hjertelig velkommen når de nå starter i sine stillinger denne uken, i kommende utgaver av MED-nytt vil du bli mer kjent med disse. Vi ser frem til samarbeid om mange viktige oppgaver i tiden som kommer.

Det medisinske fakultet deltar på Arendalsuka 2024

I neste uke deltar ansatte ved fakultetet i flere arrangementer på Arendalsuka 2024. Vi deltar med innlegg og i diskusjoner om viktige områder vedrørende studier, forskning og innovasjon innen medisin og helse. Vi har også tatt initiativ til et felles arrangement med de andre helsefaglige fakultetene ved UiB, NTNU og UiT om hvordan vi bør fylle vår rolle som samfunnskritisk institusjon på best mulig måte. Se oversikt over våre arrangementer her.

Nå ønsker jeg dere alle en god start på høst-semesteret og lykke til med studier, undervisning, forskning, innovasjon og alt som skal til av administrasjon for at hjulene går rundt på en forbilledlig måte på dette særdeles gode fakultet. Det er en glede å samarbeide med dere om alt dette!

Vi sees rundtom!

Hilsen Hanne

Studenter foran den medisinske bygningen på Al Azhar-universitetet på Gaza. Bildet er tatt før bombingen. Kvinnene Manar og Farah (Manar til høyre og Farah til venstre) har fått opptak til utveksling på UiO. Heldigvis ordnet det seg også med oppholdstillatelse. Foto: Privat
Av Dekan Hanne Flinstad Harbo