Gode prosesser for gode mål

Ingrid Sogner begynte som leder for Seksjon for forskningsadministrasjon i mai, men er på ingen måte ny i feltet. Bak seg har historikeren 14 år i UiOs sentrale forskningsadministrasjon.

Ingrid Sogner med et knippe medarbeidere.

Ingrid Sogner med et knippe medarbeidere. Bak fra venstre: Edvin W. Johannesen, Ivar Alver, Fredrik E. Christiansen, Borghild Arntsen. Foran fra venstre: Åse F. Sørheim, Malin Solli Johansen, Natalia Andronova, Ingrid Sogner, Michael T. N. Møller, Marta Lorens-Thommesen. Foto: Elin Lunde, UiO

Kompetanseenhet

En av Ingrid Sogners viktigste ambisjoner er at seksjonen skal være en kompetanseenhet for fakultetsledelsen, instituttene og den enkelte forsker. Hun ønsker også å tydeliggjøre denne ekspertisen.  – De skal føle vi er kompetente, samkjørte og verd å spørre, sier Sogner. For å få til dette planlegger hun se på hvordan seksjonens forskjellige oppgaver kan løses enda bedre.

– Jeg er så heldig å lede en fin gjeng ansvarsfulle og flinke medarbeidere, sier Sogner. Hun ønsker å være en inkluderende og samarbeidsfokusert leder. Samtidig er hun opptatt av at de ansatte har sine egne felt som de er eksperter på, og at hver enkelt dermed er en viktig kompetanseperson for fakultetet. Hun synes og det er viktig at de ansatte har god kunnskap om rammebetingelsene de jobber under.

Sammensatt seksjon

Fakultetsadministrasjonen har nylig blitt omorganisert, og Sogner leder en seksjon med ny sammensetning. Den nye seksjonslederen ønsker å skape følelse av en enhet i den nye gruppa. – Selv om oppgavene kan være litt forskjellige, er det de samme brukerne vi skal serve. De samme forskerne og instituttene. Der kan alle hjelpe hverandre med innsikt, sier Ingrid Sogner.

Seksjonens forskerutdanningsgruppe står for administrasjonen rundt doktorgrader, fra søknad om opptak på programmet til avvikling av avsluttende disputas. – Vi har aldri hatt så mange PhD-studenter som nå, sier Sogner. – Faktisk er de flere enn antallet studenter på medisinstudiet, så vi har travle dager.

Enhet for ekstern finansiering jobber direkte mot forskerne. De bidrar med kompetanse og støtte til blant annet EU-søknader. – Nytt av i høst er at ansatte fra seksjonen hospiterer en dag i uka på instituttene, sier Sogner. – Vi kommer nærmere forskerne vi skal hjelpe, noe som har blitt godt mottatt.

Ved siden av disse gruppene har seksjonen ansatte som jobber med forskningsinfrastruktur, forskerlinja, Cristin, med mer.

Sogner vil gjerne trekke frem at instituttene tross alt står for mesteparten av forskningsadministrasjonen. – Min seksjon skal bidra der det gir merverdi at vi koordinerer, hjelper til eller utvikler verktøy, sier hun.

Scientia Fellows

Av spesielle prosjekter på seksjonen som fortjener ekstra omtale er Scientia Fellows det største. Scientia Fellows er et program som er delfinansiert av EU og vil gi støtte til over 70 postdoktorer. Programmet støtter postdoktorer som ønsker å reise ut for å forske i internasjonalt anerkjente forskingsmiljøer, samt postdoktorer utenfra, som vil komme hit og forske ved UiO. Utlysningen har nylig kommet, og frist for å søke er 2. februar.

– Her er det gjort stort nybrottsarbeid i seksjonen, sier Ingrid Sogner. –  Fakultetet er delfinansiør, koordinator og forskningsråd samtidig, i en unik modell.

Gode prosesser

–  Jeg jobber under et kjempeambisiøst dekanat som det er morsomt å jobbe sammen med, sier Sogner. – Min rolle som seksjonsleder er å få «oversatt» dekanatets ambisjoner til noe vi i seksjonen kan levere. Få alle til å snakke samme språk.

–  Jeg er opptatt av å lage gode prosesser. Ikke fordi prosessene er mål i seg selv, men fordi de kan hjelpe oss å nå målene våre.

Seksjon for forskningsadministrasjon

Av Elin Lunde