Endring av Forskningsrådets søknadsfrister og søknadsbehandling 2019

Forskningsrådet innfører endringer i sin organisering av søknadsfrister og søknadsbehandling i 2019. Endringene vil skje gradvis, så det er viktig å følge med.

De viktigste endringene vi vet om i dag er: Felles søknadsfrist, nye krav til søknaden, nye vurderingskriterier og ny vurderingsprosess.

Se også og følg med på UiOs side om Forskningsrådet

Endringer i søknadsfrister

I 2019 er 10. april fristen for å søke midler til:

*    forskerprosjekt, unge forskertalenter og mobilitetsstipend

*    samarbeidsprosjekt for samfunnsutfordringer og næringsutvikling

Dette innebærer blant annet Helsam-relevante programmer som BEDREHELSE, BEHANDLING, FRIPRO, HELSEVEL og SAMKUL.

​Tidsplan for utlysningene vår 2019:

10. november: Forskningsrådet legger ut planlagte utlysninger av forskerprosjekt, unge forskertalenter og mobilitetsstipend i kortversjon. Kortversjon av utlysningene vil inneholde overordnede krav og vise hvilke programmer og aktiviteter som planlegger å lyse ut midler til hvilke søknadstyper.

Januar 2019: alle utlysningene er tilgjengelige i fullstendig versjon.

27. februar 2019: Utlysningene åpner for søknader.

10. april 2019 kl. 13.00 CEST: Frist for søknader om forskerprosjekt, unge forskertalenter og mobilitetsstipend.

I september 2019 blir det frist for å søke midler til kompetanseprosjekt for næringslivet, med utlysninger fra programmene PETROMAKS, MAROFF, CLIMIT og ENERGIX. Også innovasjonsprosjekt for næringslivet vil ha frist i september.

Nye krav til søknaden

I utlysningen 10.april vil utlysningene benytte nye maler. Noen nye maler ble benyttet under høstens frister, men vi har ikke fått bekreftet hvilke som blir de endelige. Men dersom man ser på vurderingskriteriene nedenfor vil dette være en indikasjon på hva som vil etterpørres.

Du kan sende inn maksimalt to søknader. Dette gjelder på tvers av alle programmer og aktiviteter som lyser ut midler, og uavhengig av hvilke(n) av de tre søknadstypene du søker på. Mange programmer og aktiviteter vil tillate kun én søknad per prosjektleder til deres utlysning. Du kan være prosjektdeltaker i et ubegrenset antall søknader.

Allerede i vår 2018 hadde Forskningsrådet endret søknadsskjemaet med nye felter for partnerinformasjon og budsjett, felter for virkning og effekter, datahåndteringsplan og fagkoder. Vær derfor forberedt på at utfyllingen tar noe mer tid og særlig kreves mer gjennomtenkt budsjett per arbeidspakke og partner. Økonomene vil bistå med budsjettarbeidet, men prosjektleder må altså utforme arbeidsdeling og volum mellom de ulike partnerne og arbeidspakkene.

Nye vurderingskriterier

Forskningsrådets nye vurderingskriter vil gjelde for alle søknadstyper, men sannsynligvis med noe ulik vekting tilpasset programmet.

Forskning og innovasjon – Excellence
  • originalitet / nyskapende forskning og innovasjon
  • soliditet/ robusthet
Virkninger og effekter – Impact
  • potensialer
  • kunnskapdeling og -anvendelse
Gjennomføring
  • prosjektleder og -team
  • planer og organisering

Søknadsbehandling

Fra 2019 samordner Forskningsrådet utlysninger, reduserer antall søknadstyper og vurderer søknader på tvers av programmer og åpne arenaer. Intensjonen er å bevilge de beste prosjektene og bidra til at ingen av disse faller mellom to programmer. Hvordan dette utføres hos Forskningsrådet vil det komme informasjon om senere.

Du finner viktige datoer og annen informasjon om nye frister og søknadstyper på informasjonssiden Forskningsmidler i 2019.  Der får du også vite hvordan du kan motta oppdatert informasjon i Forskningsrådets nyhetsbrev etter hvert som den kommer.

For andre spørsmål ta kontakt med forskningsrådgiverne på forskerstotte@helsam.uio.no

Husk å følg med!

God informasjon får du gjennom Forskningsrådets eget nyhetsbrev  og UiO siden om Forskningsrådet . Relevant informasjon kommer også i Helsam-nytt og fra forskningsadministrasjonen ved instituttet.

Av Kaja Kvaale
Publisert 19. okt. 2018 14:20 - Sist endret 11. sep. 2021 05:48