De fleste ønsker noe hjemmekontor

Hjemmekontor fungerer godt, men det er behov for bedre tilrettelegging av arbeidsforholdene, svarer Helsams ansatte i en undersøkelse om korona og hjemmekontor.

Foto: Colourbox illustrasjonsfoto

Undersøkelsen ble sendt på e-post til alle ansatte ved instituttet, tidlig i desember. Av 380 ansatte har 124 svart på undersøkelsen – 73 prosent vitenskapelige og 27 prosent teknisk administrative.

–  Vi har ikke informasjon om hvem som har svart, men antagelig er det stor overvekt av respondenter blant de fast ansatte i fulle stillinger. I så fall er det god representativitet for denne gruppen, forklarer instituttleder Terje P. Hagen.

Minst like effektivt med hjemmekontor

Omkring 74 prosent svarer at de er like effektive (49,1 prosent) eller mer effektive (25 prosent) på hjemmekontor, sammenlignet med den vanlige arbeidsplassen.  78 prosent svarer at de ønsker noe hjemmekontor hver uke, også i en normal hverdag – 55 prosent 1-2 dager i uken, 23 prosent 3-4 dager i uken.

Hjemmekontor og økt effektivitet kommer likevel ikke uten utfordringer. Mange vektlegger særlig behovet for ergonomisk kontorutstyr på hjemmekontor, samt bedre veiledning om sittestilling, arbeidsrutiner og fysisk aktivitet.

Mer kontakt med nærmeste leder, samt bedre informasjon om hvordan UiO håndterer pandemien, er også gjengangere i tilbakemeldingsfeltet.

–   Instituttet har sendt ut eposter til alle når det har skjedd vesentlige endringer i reguleringene av universitetet, for eksempel ved nedstengingen i vår og ved innstrammingene i oktober. Når det gjelder mindre, løpende endringer har vi vist til UiOs koronanettsider. Det er tydelig at dette ikke har vært tilstrekkelig. Vi vil derfor sende ut informasjon hyppigere med epost og også oftere kalle inn til digitale informasjons- og allmøter, sier Hagen.

–   Vi merker oss også at enkelte mangler utstyr. Det er viktig at de som har behov for utstyr på hjemmekontor, avklarer dette med nærmeste leder. Jeg vet at flere har klaget på dårlig stoler og jeg har også merket meg at enkelte har tatt med seg kontorstolen hjem. Det er en enkel og rimelig løsning, sier Hagen.

Få melder om alvorlige helseproblemer

53 prosent svarer at de ikke har opplevd helseproblemer eller ubehag som kan skyldes hjemmekontor og 6,5 prosent svarer at helsen har blitt bedre.

Samtidig svarer 31,5 prosent at de har merket noe helseproblemer eller ubehag som følge av hjemmekontor og 4,6 prosent svarer at de opplever betydelig helseproblemer eller ubehag.

I tillegg til fysiske helseutfordringer, blir mental helse trukket frem i kommentarfeltet som et område som fortjener mer oppmerksomhet.

Tips til lesning: Bedriftsfysioterapeutens tips til deg som jobber hjemmefraPauseøvelser på arbeidsplassen.

Kontakt med kollegaer, er det vi savner mest på hjemmekontor, ifølge svarene i undersøkelsen. Over 73 prosent sier de ønsker mer kontakt – 52,8 prosent i ganske stor grad og 20,4 prosent i svært stor grad.

64 prosent svarer videre at de opplever at det er vanskeligere å få kontakt med kollegaer på hjemmekontor, sammenlignet med på jobb.

I det frie kommentarfeltet er det den uformelle kontakten, som blir trukket frem som et særlig savn.

–   Kaffepraten, den skal vi ikke undervurdere. Det kommer tydelig frem av undersøkelsen at mange savner den sosiale og uformelle kontakten med kollegaene. Raske avklaringer på spørsmål og kreativ inspirasjon, er andre konkrete eksempler på hva vi kanskje mister ved hjemmekontor, forklarer Hagen. –  På dette feltet må vi ta ansvar for hverandre. Det er fullt mulig å lage sosiale møter på Zoom og Teams. Det må gjerne være kaffe og brus i koppen, sier Hagen.

Føler oss trygge på jobb

Synes du Helsam har gode nok smittevernregler til at du føler deg trygg på jobb? Hele 93 prosent svarer ja på dette spørsmålet i undersøkelsen.

–   Det er selvsagt svært gledelig at så mange ansatte, til tross for et krevende år med mye smittefokus, har følt seg trygge når de er på jobb, sier Hagen. – En viktig årsak tror jeg er at renholdet er skjerpet.

Av tilbakemeldingene om smittevern i det frie kommentarfeltet, er det likevel noen bemerkninger hva gjelder renhold av lokaler og mangel på smittevernsutstyr som munnbunn. Større fokus på renhold av bad og overflater/dørhåndtak/gelender, fremfor eksempelvis vask av gulv, er blant de konkrete tilbakemeldingene.

Publisert 18. des. 2020 10:04 - Sist endret 3. des. 2021 09:33