Ny nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten

HELSAM i samarbeid med Handelshøyskolen BI har etter anbudskonkurranse fått tilslag på Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten fra 2021.

Handelshøyskolen BI står som oppdragstaker. Programmet går over 3 år med muligheter for forlengelse på inntil 5 år.

HELSAM skal bidra med moduler innen etikk, helseøkonomi og organisering og bidrar med faglige ansatte fra SME, Sykvit og HELED.

– Etter- og videreutdanningskurs vil trolig bli viktigere for hele universitets- og høyskolesektoren framover. Dette reflekterer økt satsing på feltet fra regjeringen gjennom kompetansereformen "Lære hele livet" og det reflekterer et generelt behov for oppdatering av kunnskap i samfunnet. Det var viktig for HELSAM at vi fikk dette oppdraget fordi det gir et signal om at vi som institutt vil bidra også innenfor EVU, sier instituttleder Terje P. Hagen og presiserer at HELSAM kommer til å legge inn flere liknende anbud i tiden framover.

– I tillegg til at EVU er viktig som et opplæringstiltak er målet at denne aktiviteten skal styrke instituttets basisøkonomi. På denne måten får vi opprettholdt den faglige staben og med det mulighetene for langsiktig forskning. Det er ikke aktuelt å gå inn i EVU-aktivitet som ikke gir disse mulighetene, sier Hagen.

Publisert 15. okt. 2020 15:28 - Sist endret 15. okt. 2020 15:28