Ph.d.-forlengelser som følge av korona

Alle stipendiater ved instituttet skal likebehandles, uavhengig av finansieringskilde. Det innebærer at instituttet vil dekke kostnader for forlengelsene av stipendiater som ikke får forlengelsen finansiert av NFR eller på annen måte.  Unntaket er stipendiater ansatt fra august 2020. Disse antas ikke, så langt, å være påvirket av pandemien.

– Likebehandling betyr ikke at alle får lik forlengelse, men at alle med samme behov får samme forlengelse. Vi har altså tatt hensyn til at enkelte av prosjektene nærmest har måttet starte på nytt, mens andre ikke påvirkes i samme grad, sier instituttleder Terje P. Hagen.

Helsam har lagt Norges forskningsråds (NFR) og Universitets og høyskolerådets (UHR) anbefalte prinsipper til grunn for forlengelser av stipendiater, postdoktorer og andre midlertidig ansatte. Det betyr følgende:

• Stipendiater som meldte om særskilte forsinkelser i vår, får innvilget inntil 16 ukers forlengelse
  • Stipendiater med mindre enn to år til sluttdato får 4 uker forlengelse
  • Stipendiater med to år eller mer får 3 ukers forlengelse
  • Alle forlengelser gjøres som ukesverk. Det betyr at en forlengelse på 3 uker vil være på seks kalenderuker dersom en er i 50% stilling.

Foreleggelsene kommer i tillegg til forlengelser som følge av sykdom, pass av barn i forbindelse med nedstengningen av skoler og barnehager, samt andre forhold som omfattes av NAVs ordninger

Postdoktorer og andre midlertidig ansatte

For postdoktorer og andre midlertidig ansatte, satte NFR og UHR et premiss om at kun postdoktorer med mindre enn 6 måneders tilsetting igjen ved nedstenging, kunne søke om forlengelse.

– Helsam hadde ingen postdoktorer med sluttdato innen 12. september 2020. Med utgangspunkt i premissene satt av NFR og UHR, har instituttet derfor ikke gitt forlengelser til denne gruppen eller andre midlertidig vitenskapelig ansatte, forklarer instituttlederen.

4 prosjekter med særlig problemer

Instituttet har under oppsikt fire ph.d.-prosjekter som har fått særlig store problemer etter nedstengningen.

– Disse stipendiatene har så langt fått 16 ukers forlengelse. Vi vil i tillegg gjøre en separat vurdering i løpet av januar, sier Hagen.

Helsam vil benytte om lag 3 millioner kroner av egne midler til forlengelse av stipendiater med forsinkelser.

PhD extensions due to corona

All PhD students at the institute are entitled to extensions, regardless of their source of funding. The institute will therefore cover the costs of extensions for research fellows who do not have these financed by RCN or in any other way. The exception is research fellows employed from August 2020. This far, these are not assumed to be affected by the pandemic.

"This does not mean that everyone get the same extension. It means that everyone with the same needs are entitled to the same extension. We have thus taken into account that some of the projects practically have had to start from scratch, while others are much less affected," says head of institute Terje P. Hagen.

Helsam uses the recommended principles from the Research Council of Norway (RCN) and the Universities Norway (UiR) for granting extensions for PhD students, postdocs and other temporary employees. These are:

• Fellows who reported special delays this spring will be granted up to a 16-week extension
  • Fellows with less than two years to the end date receive a 4-week extension
  • Fellows with two years or more receive a 3-week extension
  • All extensions are granted as weekly work, meaning that an extension of 3 weeks will be for six calendar weeks if one is in a 50% position.

The extensions as listed above are in addition to extensions due to illness, childcare in connection with the closure of schools and kindergartens, as well as other matters covered by NAV's schemes.

Postdocs and other temporary staff

RCN and UiR has recommended that only postdocs with less than 6 months left, from when the country shut down, should be entitled an extension.

"Helsam had no postdocs with an end date by 12 September 2020. Based on these recommended principles, the institute has therefore not granted extensions to this group or other temporary scientific staff," Hagen explains.

4 PhD projects particularly affected

Four PhD projects at Helsam have experienced major problems because of the pandemic. The institute is monitoring these closely.

"These research fellows have so far received a 16-week extension. We will make a separate assessment regarding these projects during January," Hagen says.

Helsam will use about NOK 3 million of its own funds to extend research fellows experiencing delays.

Publisert 17. des. 2020 08:24 - Sist endret 17. des. 2020 08:24