To nye professorer ved Heled

Eli Feiring og Eline Aas ved Avdeling for helseledelse og helseøkonomi fikk nylig opprykk til professor.

Vi gratulerer Feiring og Aas med professorstilling!

Profilbilde Eli Feiring
Eli Feiring. Foto: Foto Anna-Julia Granberg, Blunderbuss (2020)

Professor Eli Feiring

Eli Feiring har doktorgrad i statsvitenskap fra UiO, med samfunnsøkonomi og etikk i fagkretsen. Hun har erfaring fra helseforvaltningen (Helsedepartementet og Helsedirektoratet) og oppdragsforskning (Forskningsstiftelsen Fafo) og begynte i hovedstilling ved Heled i 2008.

Eli har blant annet vært representant i Instituttrådet og har vært programleder for MHA, før hun tok over som avdelingsleder ved Heled i 2019. Hun har vært medlem i REK i to perioder og har deltatt I flere ekspertutvalg.

Eli underviser i helsepolitikk og metode på alle Heleds undervisningsprogrammer. Forskningsinteressene hennes ligger i skjæringspunktet mellom etikk og politikk, i de normative forutsetningene for politikkutformingen. Hun leder og deltar I flere prosjekter som undersøker dette.

– Jeg har som målsetning å bidra til at helsepolitikkens legitimitet og rimelighet forskes på og undervises i. Det er viktig for meg, både fra et avdelingslederperspektiv og som forsker og underviser, at studentene våre tilbys forskningsbasert undervisning, engasjerte forelesere og dedikerte veiledere. Samtidig er det helt sentralt å dyrke den nysgjerrighetsdrevne forskningen. Dette får vi bare til hvis Helsam tilbyr gode arbeidsforhold og utviklingsmuligheter for den enkelte og for kollegiet. Jeg har mange flotte kollegaer som jeg setter stor pris på!

Profilbilde Eline Aas
Eline Aas. Foto: Stine Østby

Professor Eline Aas

Eline Aas har en doktorgrad i samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo. Helt siden studiene, har hun hatt en særlig interesse for helseøkonomi og har over årene jobbet med problemstillinger relatert til evaluering av tiltak, etterspørsel etter helse, ulikhet i helse og registerbaserte studier.

Aas har særlig jobbet med evaluering av tiltak i helsetjenesten, og omfatter både randomiserte kliniske studier og matematiske simuleringsmodeller. For tiden er hun prosjektleder for NORCHER (Norsk senter for helsetjenesteforskning), PRECISE (Evaluering av usikkerhet i presisjonsmedisin) og Screening i et helseøkonomisk perspektiv. Aas er en del av SAFE (trygg ved livets slutt), IMPRESS og CONNECT (implementering av presisjonsmedisin) og har flere samarbeidsprosjekter ved HELSAM.

Aas har vært tilknyttet Avdeling for helseledelse og helseøkonomi siden 2000, og underviser og veileder på masterprogrammene "Health Economics, Policy and Management" and "European Master in Health Economics and Management".

–  Tverrfaglig samarbeid er veldig spennende og helt nødvendig for å få til vellykket evaluering av nye tiltak.  Jeg liker også godt undervisning og veiledning, og syns det er inspirerende å undervise og veilede i temaer som det er så stor interesse for både i offentlig og privat sektor, sier Aas.

Publisert 11. feb. 2022 09:53 - Sist endret 11. feb. 2022 10:04