Studenter og undervisere minglet på klinisk ernæring

Torsdag 17.11 ble det arrangert mingling mellom studenter og undervisere på klinisk ernæring. Ønsket var å skape en uformell arena hvor de kunne møtes utenom undervisning, med formål om et sterkere fellesskap.

Bildet viser mange mennesker som står med mat på tallerkner

Foto: Siri H. Quamme

Inspirasjonen kom fra et seminar Siri H. Quamme deltok på ved Senter for bærekraft i helseutdanningene (SHE) tidligere i høst. Professor Trish Greenhalgh fra University of London og Emma Lengle, stipendiat i samfunnsmedisin ved UiO og master i folkehelse fra Harvard University, delte forskning om og erfaringer med studentinvolvering.

For produktivt samarbeid, er det viktig at man tar hensyn til mellommenneskelige forhold. En følelse av fellesskap danner et solid grunnlag for å finne gode løsninger sammen, var budskapet.

Quamme spurte ernæringsstudentene om det var interesse for å bli bedre kjent med underviserne på den felles studentgruppen på Facebook, og engasjementet var stort.

Ernæringsstudentenes fagutvalg (EFU) ved Anniken Sletta var raske på ballen med å finne ut hvordan de kunne gå frem. Det var viktig at arrangementet skulle være lavterskel, lett tilgjengelig og oppløftende.

Bildet viser to kvinner
Siri H. Quamme og Anniken Sletta. (Foto: privat)

Organisatorene landet på en uformell mingling i lunsjtider med lett servering. Stedet som ble valgt, var et fellesområde inne på ernæringsavdelingen, i nærheten av hvor mange oppholdt seg likevel. Dessuten ble underviserne for de ulike kullene bedt om å legge lunsjen til samme tidspunkt. Med midler fra EFU ble det tilbudt kaffe, frukt og wienerbrød.

Minglingen ble en stor suksess. Fra 11:30 strømmet det inn undervisere og studenter fra alle kull.

– Det var oppfriskende å se så mange ansikter som brenner for samme fag, særlig etter all den digitale undervisningen som har vært. Underveis kunne vi observere mange som flyttet seg rundt, hilste på nye mennesker og minglet aktivt. Vi er takknemlige for oppmøtet fra alle kanter og for at avdelingen var så behjelpelige i å tilrettelegge for arrangementet. Minglingen var begynnelsen på et styrket fellesskap på klinisk ernæring, og vi satser på gjentakelse, sier Quamme og Sletta.

Av Siri H. Quamme og Anniken Sletta
Publisert 22. nov. 2022 15:14 - Sist endret 15. des. 2022 15:45