English version of this page

Tid for ryddeuke!

I år har vi ryddeuke på instituttet fra mandag 16. oktober til fredag 20. oktober! 

Du finner mer praktisk informasjon her.

Bildet kan inneholde: kunst, font, sirkel, design, mønster.

Illustrasjon: ©Colourbox.com

De enkelte enhetene bestemmer selv tidspunkt for rydding i løpet av uken. Vi håper at dette er en god anledning til å benytte seg av de ressursene som er gjort ekstra synlige denne uken, og vi ber alle ansatte sette av noe tid til rydding.

Det er nødvendig med en kollektiv innsats for å oppnå merkbare resultater, og vi har alle ansvar for å bidra til et ryddig og trivelig arbeidsmiljø.

Fokusområder

Kjemikalier

Vi oppfordrer laboratorieavdelingene til å ha spesielt fokus på kjemikalier. Gå systematisk gjennom kjøleskap/fryserrom, kjemikalie- og avtrekksskap for å gjøre en opprydning. Kjemikalier skal avhendes i henhold til IMBs rutiner for avfallshåndtering.

Kontakt HMS-koordinator for bistand med sortering av større mengder kjemikalier til avhending.

Vask og rydd benkeflater i labområder. Fjern eller kast unødvendig rot i laben. Er det rot i avtrekksskapet? Organiser arbeidet ditt og skap en sikrere arbeidsplass for deg og dine kollegaer.

Alle farlige kjemikalier skal være merket med fareetikett i henhold til CLP-regelverket. Oppdaterte sikkerhetsdatablad skal være tilgjengelig for alle ansatte som jobber med kjemikalier.

Under ryddeuken skal det også utføres kontroll med registrering av kjemikalier i stoffkartotek. Vi ber derfor om at alle forskningsgruppeledere ser til at kjemikaliebeholdningen gjennomgås og sjekkes opp mot registreringene i stoffkartoteket ECOonline, slik at det er oppdatert og vedlikeholdt. Din lokal kjemikaliekontakt kan bistå med dette.

Rydding i fellesarealer/rømningsveier

Det står fremdeles gjenstander i felleskorridorer som burde vært kassert eller omplassert utenom rømningsvei. Vi ber om at alle har særlig fokus på å gjennomgå og fjerne gjenstander i fellesarealer/ rømningsveier, da disse potensielt utgjør en brann- og rømningsrisiko.

Elektronisk sanering

Vi oppfordrer enhetene og ansatte til å bruke anledningen til å få digital orden! De enkelte enhetene vet selv hva som er behovet, men som eksempel kan man ta en opprydning i elektroniske fellesområder. Ansatte kan rydde opp i M-områder og e-post innboks.


Praktisk informasjon

Papir

Åpne papirkonteinere for vanlig papir som skal kastes, blir satt ut på avdelingene.

Papp, glass/porselen, isopor og restavfall

  • Papp skal legges i komprimator utenfor varemottak og Eiendomsavdelingens kontorer i underetasjen.
  • Beholdere for glass og porselen finnes i avfallsområdet for farlig avfall.
  • Øvrig avfall kastes i egnede kontainere utenfor varemottak/ Eiendomsavdelingens lokaler i underetasjen.

Kontainerne er merket etter hva slags innhold som kan kastes i dem. Eiendomsavdelingen sørger for at det kapasitet i avfallsbeholderne i forkant av ryddeuken. Ved behov for spesiell beredskap tilpasset mengden avfall (f.eks. avfallsdunker for papir til makulering), ber vi dere ta kontakt med hms-koordinator.

Farlig avfall

Sett deg inn i rutinene for håndtering av farlig avfall, risikoavfall og radioaktivt avfall.

EE-avfall

PCer med harddisk for kassering eller gjenbruk leveres til IT-avdelingen (vakttelefon 22 85 12 00).

Øvrig IKT-utstyr og annet EE-avfall leveres i burene for elektronisk avfall. Burene for elektronisk avfall finnes i underetasjen utenfor renholdernes lokaler, merket "Elektronisk avfall".

Kontormøbler

Det er midlertidig plass for kontormøbler i atriet. Det er to soner:

  • Sone for møbler som er ødelagt/ubrukelig. Det vil bli sørget for kasting av disse møblene.
  • Sone for møbler som er i god stand og kan gjenbrukes. Alle kan forsyne seg av møblene etter førstemann til mølla- prinsippet. Møbler som står igjen etter ryddeuken vil flyttes til Eiendomsavdelingens lager for gjenbruksmøbler.

Eiendomsavdelingen har et lager for gjenbruksmøbler på Blindern som tar imot møbler fra hele UiO. https://www.uio.no/for-ansatte/drift/eiendomstjenester/mobler-inventar/mobler-til-gjenbruk

Ta kontakt med dem (velg Flytting i nedtrekksmenyen) ved behov for transport av møblene. https://www-int.uio.no/tjenester/eiendom/send-melding

Andre spørsmål

Har du andre spørsmål vedrørende ryddeuken, vennligst kontakt HMS-koordinator.

Publisert 10. okt. 2023 17:02 - Sist endret 18. okt. 2023 12:25