English version of this page

– Lederjobben har gitt meg nye perspektiver

Hun har håndtert skjelettsamling i det ene øyeblikket, og fremmet god undervisning i det neste. Lene Frost Andersen har hatt litt av en reise som instituttleder på IMB.

Bildet viser en kvinne med briller som står i en gang

– Som forsker går vi i dybden, men som instituttleder går man ofte i bredden, sier Lene Frost Andersen. Hun går nå av etter åtte år som IMBs instituttleder. (Foto: Cecilie Bakken Høstmark, UiO)

– Det har vært spennende år. Jobben har vært variert og krevende, og jeg har blitt kjent med mye nytt. Bare for å ta noen av de mer ekstreme eksemplene: drift av en avansert og moderne dyrestall, disseksjonsundervisningen og det krevende HMS-arbeidet som er knyttet til det, eller de 8000 levningene som utgjør Bioantropologisk samling ved UiO, sier Lene Frost Andersen.

I desember går hun av som instituttleder ved Institutt for medisinske basalfag etter åtte år ved roret. I september skal ny leder velges av IMBs vitenskapelige og administrative ansatte, studenter på klinisk ernæring og medisinstudenter på modul 1 og 2.

Ny instituttleder blir kurset

Til deg som vurderer å stille som lederkandidat, har Frost Andersen flere tips, og hun understreker at man ikke står alene i rollen som leder.
– Det er mange nye administrative saker og systemer å sette seg inn i. Jeg var litt spent på dette da jeg gikk inn i instituttledervervet i 2018. Men den dyktige og profesjonelle administrasjonen ved IMB har gjort jobben mulig for meg, og jeg har hatt en dyktig ledergruppe å støtte meg til, sier IMBs leder.

I tillegg har Frost Andersen vært med på å starte et nytt kurs for påtroppende instituttledere. Dette administreres på sentralt hold på UiO.

På spørsmål om hva hun selv tenkte da hun valgte å stille som kandidat, sier hun:
– Ofte vil vitenskapelig ansatte bli på samme sted gjennom sin akademiske karriere, fra førsteamanuensis og så videre som professor. Da jeg stilte til valg, var tanken min at det kunne være spennende å prøve noe annet en stund, noe som er nytt og utfordrende, forteller Frost Andersen.

Kan fint ha et forskningsprosjekt ved siden av

IMBs leder skal snart tilbake til forskningen sin ved Avdeling for ernæringsvitenskap. Hun har ti år igjen før hun når aldersgrensa på 70 år. Hvordan har hun tatt hånd om forskerkarrieren sin mens hun har ledet instituttet?
– Som forsker går vi i dybden, men som instituttleder går man ofte i bredden. Det har vært viktig for meg å ha noe forskningsaktivitet ved siden av instituttlederjobben. Og det har jeg hatt mulighet for, forteller Frost Andersen.

Hun fikk blant annet en stor NFR-bevilgning etter at hun ble IMBs leder, til prosjektet NOR-Eden. I tillegg har hun holdt i en stor nasjonal kostholdskartlegging. Professoren har også vært partner i flere prosjekter.

– Du vet jo ikke når du får en søknad gjennom, så i mitt tilfelle ble det litt mye på en gang. Det er mye å sette seg inn i når man begynner som instituttleder. Men du kan fint ha forskningsprosjekter ved siden av, om du har flinke folk rundt deg. Om du har instituttlederrollen i åtte år, som jeg, blir det fort lenge å være utenfor forskerkarrieren, sier Frost Andersen.

Samling med gruppelederne var et høydepunkt

Blant sakene IMBs leder har jobbet litt ekstra med, er å utvikle samhandlingen i undervisningen videre, og løfte undervisning frem som den viktige oppgaven den er.
– Jeg har vært opptatt av å sidestille forskning og undervisning – at ikke vekten bare skal legges på forskningen, men at vi skal levere god undervisning. Det er jo også i den retningen utviklingen har gått, at undervisning er viktigere i ansettelsesprosesser av førsteamanuenser og professorer enn tidligere.

I tillegg har hun ønsket å løfte yngre forskere, som hun understreker er framtiden. Andersen er også opptatt av å få til ting på tvers på instituttet.
– På IMB kan institutt som nivå forsvinne litt. Et høydepunkt i min tid som leder, var da vi samlet alle de rundt 50 gruppelederne på Soria Moria i to dager til deres første felles samling. Da sa en av gruppelederne at «det er første gang at jeg har opplevd at jeg er del av et institutt».

Kan snakke med henne om rollen

Om noen måneder begynner Lene Frost Andersen å rydde seg ut av kontoret sitt.
– Jeg har kjent på ansvaret som Instituttleder, så det skal bli fint med mindre ansvar, og kunne fordype meg i forskningen igjen. Jeg tror jeg vil gjøre det med nye perspektiver, og samarbeidsmulighetene er blitt så mye større etter at jeg er blitt bedre kjent med den brede forskningsaktiviteten ved eget institutt, sier hun.

Avtroppende leder har en invitasjon til deg som går og tenker på om du skal stille som kandidat til vervet:
– Det er bare å komme og snakke med meg om hvordan rollen oppleves.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 12. juni 2024 12:24 - Sist endret 13. juni 2024 11:23