1000 ph.d.-kandidater har fullført ferdighetskurs

I løpet av høsten vil over 1000 kandidater ha tatt fakultetets ferdighetskurs Intro II. Målsettingen er dyktige og allsidige ph.d.-kandidater som er gode på å formidle egen forskning.

Forskerutdanningskoordinatorene ved Klinmed Drude M. Fugelseth og Ludvig A. Munthe. Foto: UiO.

Det stilles allsidige og høye ferdighetskrav til dagens ph.d.-kandidater.

De skal kunne formidle både skriftlig og muntlig, beherske presentasjonsteknikk og kunne benytte tekniske virkemidler, dataverktøy og grafisk presentasjon.

Intro II er et ukeskurs med fokus på viktige generiske ferdigheter på ph.d.-programmet,

Som del av implementeringen av det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket trengte ph.d.-programmets kursdel på fakultetet en revisjon. For å møte utfordringen har forskerutdanningskoordinatorene ved Klinmed og fakultetet revidert ferdighetskurset Intro II. Resultatet er et femdagerskurs for å utvikle ph.d.-kandidatenes ferdigheter som forskere.

– Med dette kurset setter vi fokus på ferdighetene som er avgjørende for vellykket kommunikasjon, sier forskerutdanningskoordinator Ludvig A. Munthe.

Erfarne nestorer og verdensmestere

Hvordan skal ph.d.-kandidater få en bevisst holdning til sin skriving? Hva skal til for å bryte ut av de dårlige tradisjonene? Hvordan skal vi kommunisere forskningen vår på best mulig måte?

– Vi har nasjonale og internasjonale eksperter som underviser for våre ph.d.-studenter, i temaer på alt fra presentasjonsangst, godt akademisk språk og popularisering av forskning til hva som er en god poster, forteller Munthe.

Av undervisere som benyttes på kurset har de blant annet dobbeltverdensmester i debatt Per Stilling til å undervise i presentasjonsteknikk og hvordan takle prestasjonsangst. Studentene blir også utfordret på hva retorikk er med forfatter og spesialist i retorikk, Jan Grue.

Erfarne nestorer innenfor sine felt, Kristin Heggen og Haakon Benestad, gjennomgår skriving av avhandlingen, og prisbelønte entreprenører og innovatører som Inger Sandlie og Geir Åge Løset snakker om innovasjonsarbeid.

Fokus på skriftlig kommunikasjon

– Dagens ph.d.-kandidater skal skrive faglige tekster på høyt nivå, de skal kunne popularisere egen forskning og gjerne delta i den offentlige debatten. De skal også tilegne seg en bevissthet om hvilke stilistiske virkemidler som lar dem effektivt kommunisere gjennom forskningsartikkelen, posteren og i sosiale medier, mener Munthe.

En stor del av kurset går derfor ut på skriftlig kommunikasjon. President i European Medical Writers Association og redaktør i «Medical Writer», Phil Leventhal, underviser som ledende spesialist i artikkelskriving og godt akademisk språk.

I tillegg bruker kurset flere professorer som selv brenner for skriftlig kommunikasjon og skrivekunst for å formidle egen kunnskap og erfaringer med ph.d.-kandidatene. Av dem kan vi nevne Karin Laudrup Carlsen, Benedicte Lie, Erlend Hem, Mette Kalager, Michael Bretthauer og Ludvig A. Munthe selv.

Formidling av forskning til et bredt publikum er blitt viktigere enn noen gang. På Intro II undervises det i hvordan skrive populærvitenskapelige tekster og hvordan samarbeide med media. Der har kurset hentet inn ledende medieaktører for å bistå ph.d.-kandidatene, med både kommunikasjonsrådgiver Ram Gupta, prisvinnende journalist i Apollon Yngve Vogt, og redaktør Nina Kristiansen i forskning.no.

Kurset gjennomgår i tillegg grafisk layout, typografi, filtyper og grafisk presentasjon av talldata med Øystein Horgmo, instituttets egen ekspert på visuell kommunikasjon og grafisk presentasjon.

– Til sammen legger staben til rette for gruppeoppgave og eksamensarbeid som skjer i nært samråd med forskningsmiljøene, sier Munthe.

En god start for ph.d.-kandidatene

Det reviderte ferdighetskurset Intro II er holdt fire ganger årlig i snart fire år. Kurset er obligatorisk i tredje semester for alle kandidater på ph.d.-programmet ved Det medisinske fakultet.  I løpet av høsten vil over 1000 deltakere være uteksaminert fra kurset.

– Tilbakemeldingene har vært gode, sier forskerutdanningskoordinator Drude M. Fugelseth.

– Dette er et verdifullt kurs som mange føler starter en viktig bevisstgjøringsprosess. Det er mye å lære og dette er en god start for dem, sier hun.

Publisert 16. nov. 2017 13:04 - Sist endret 16. nov. 2017 13:04