Avskjed med 12. semester

Semesterleder Geir Erland Tjønnfjord ble takket av da 12. semester-undervisningen ble avsluttet for siste gang denne våren. Til høsten er den nye studieplanen helt innrullert i medisinstudiet.

Instituttleder Ivar P. Gladhaug takker av semesterleder for 12. semester, Geir Erland Tjønnfjord. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Siste studentkull på 12. semester

10. mai var det avslutning på 12. semester for aller siste gang. Det ble utdeling av studentenes undervisningspris til nefrologene My Svensson og Anders Hartmann, og kake og noen visdomsord på veien til studentene som nå skal ut i turnustjeneste.

– Da har vi gitt dere den siste olje, spøkte Tjønnford, som er semesterleder for 12. semester til avgangskullet, før han fortsatte:

– Nå ser vi frem til å teste dere, så vi vet at dere gjør en god jobb når vi nå sender dere ut i verden. Dere må være flinke til å snakke med pasientene, skal kunne anatomien godt, være gode til å ta opp anamnese og gjøre en god klinisk undersøkelse.

Studentene på profesjonsstudiet som uteksamineres denne våren er det siste kullet som har fulgt den den forrige studieplanen og hatt undervisning i 12. semester. Dette fremhevet også instituttleder Ivar P. Gladhaug i sin tale til avgangsklassen:

– Dere er nå historiske, som de siste studentene som går ut av medisinstudiet etter studieplan ’96, sa han.

Må lære av pasientene

Tjønnfjord var tydelig i sin tale til studentene om at hverdagen deres som leger fremover vil bli svært spennende, men også krevende:

- Det er viktig at dere lærer dere å prioritere, og lærer dere å si nei, mente han.

Instituttlederen presiserte hvor viktig det er som nyutdannet lege å være lydhøre for hva pasientene sier, og være ydmyke for hva universitetet og underviserne har lært dem.

– Dere har fått et fundament for videre læring. Men nå blir det annerledes, for nå skal dere lære av pasientene. Dere kommer til å lære veldig mye av dem, konstaterte han.

Takket for godt arbeid

Instituttlederen benyttet også anledningen til å takke Tjønnfjord for hans innsats som semesterleder de siste syv årene, og for godt samarbeid dem imellom.

– Det ligger mye arbeid bak å lose disse semestrene i havn. Dere har lært mye dette siste året og mye av æren for det ligger hos Geir, som har styrt skuta de siste seks-syv årene, sa Gladhaug til salen.

– Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til da jeg takket ja til å være semesterleder, men det var vanskelig å si nei når Ivar kom og spurte, svarte Tjønnfjord.

– Men jeg synes det passer fint at jeg nå går av sammen med dere. Jeg har både annen undervisning og forskning å fokusere på, sa han og ønsket hele klassen lykke til videre.

Fra høsten vil avgangssemesteret, som denne våren er 12. semester, gjennomføres som andre termin på modul 8. Med oppstart av denne siste delen av modul 8 er studieplan Oslo 2014 ferdig innrullert i hele medisinstudiet.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 9. juni 2017 14:03 - Sist endret 9. juni 2017 14:17